Pealkiri: Naispoliitiku portree. Diskursiivsed repertuaarid naispoliitikutest kirjutatud artiklites
Autor: Evelin Kivilo (Evelin.Kivilo@kirjastus.ee)
Organisatsioon: TPÜ eesti filoloogia osakond, magistrand
Märksõnad: sugu, meedia, poliitika, diskursiivsed repertuaarid
ESTONIAN
SOCIAL
SCIENCE
ONLINE


Sissejuhatus

Enamiku inimeste jaoks seostub president, peaminister või muu poliitikategelane sageli mehega, isegi siis, kui sellel positsioonil on naine (Lips 1991: 18). Põhjus on eelkõige selles, et traditsioonilises ühiskonnakäsitluses peetakse poliitikat meeste valdkonnaks ning nii naised kui mehed kalduvad enam atributeerima võimu meestele.

Hoolimata sellest, et mõned naised on tõusnud võimuesindajateks, lähtutakse avalikus sfääris, sh poliitilises süsteemis Popanderou (1989: xi) järgi siiski meeste vaateväljast.

            Kuni 1960. aastateni puutus poliitikateadus väga vähe kokku naisküsimusega. Üks ignoreerimise põhjus oli ja on ka praegu see, et poliitikas domineerivad valdavalt mehed. Olenemata meeste ülemvõimust pole ka naised võimuta, neil on oma võim, mis väljendub seksuaalsuses, taastootvas funktsioonis, laste kasvatamises, majapidamistöödes (Randall 1987: 18). Samu arusaamu naiste ja meeste võimust ning soolistest väärtussüsteemidest reflekteerib ka meedia.

            Käesolev artikkel keskendub naispoliitikute representeerimisele Eesti meedias ning selle eesmärk on anda ülevaade sellest, kuivõrd meedia taastoodab teemasid formuleerides traditsioonilisi soorolle, kuidas raamistatakse sugu ning kujundatakse naispoliitiku imagot. Kirjutises analüüsitakse naispoliitikuid kajastavates artiklites arendatud diskursiivseid repertuaare ning selgitatakse, kuivõrd need kujutavad naisi poliitikuna ning edastavad nende ametialast kompetentsi, kuivõrd aga esitletakse neid traditsiooniliselt naiselikuks peetud tegevuste (pereelu, suhete, kodu, välimuse) kaudu. Samuti tuuakse välja need kultuurilised stereotüübid, naiseks ja meheks olemise normatiivid, mida artiklites leidub, ning vaadeldakse, kuivõrd on naispoliitikuid käsitletud nende artiklite põhjal ühiskonnas erandlikena. 

            Valim ja formaadid

Uurimismaterjal on kogutud aastatel 2000–2004 I kv ilmunud Eesti päevalehtede nädalalõpulisadest – Postimehe Arterist, Eesti Päevalehe ning SL Õhtulehe nädalalõpu numbritest ja naisteajakirjadest Eesti Naine, Stiil, Anne ja Annabella. Analüüsitud on viiest naispoliitikust – Kristiina Ojulandist (4 artiklit), Ene Ergmast (3), Signe Kivist (4) ja Maret Maripuust (3), Siiri Oviirist (2) kirjutatud portreelugusid ja intervjuusid, kokku 16 artiklit.

Kuna käesoleva artikli autor seadis üheks uurimise ülesandeks võrrelda nende kahe erineva väljaande formaadi teemade rõhuasetusi, tuleb siinkohal lühidalt juttu nende eripärast.

Naisteajakirja sisu on ideoloogiliselt manipuleeriv, konstrueerides naiselikkust teatud viisil. Erensi (1990) järgi toimub naisteajakirjades normatiivse feminiinsuse taastootmine ja naiselikkuse normatiivide naturaliseerimine. Nad toodavad mudeleid ja standardeid ideaalsetest naistest, kellega reaalne naine end võrdleb. Naisteajakirjad representeerivad naisi enamasti traditsioonilistes rollides – koduperenaiste ja emadena, mitte niivõrd sõltumatute naistena, kellel on oma karjäär ja elu. (Erens 1990: 122).

Naisteajakiri on seotud naiselikkuse ja naiseksolemise kultuuriga, ta peegeldab erinevust maskuliinsest maailmast ja seda, mis on seotud emaduse, pereelu, ilu ja moega, armastuse, romantika, küpsetamise ja kudumisega (Winship 1987: 5).

Inimlikule huvile suunatud nädalalõpulisade persoonilood on enamasti seotud mõne uudislooga päevalehes. Seega on nende üks kriteerium aktuaalsus, samas on see formaat ka meelelehutuslikuma iseloomuga. Breed (1956, viidatud Mc Quail 2000: 302) on uudise iseloomustamisel uudist ja inimlikku huvi vastandanud, tema järgi sisaldab uudis tõsist informatsiooni, aga inimlik huvi on seotud näiteks meelelahutuslike teemade, persoonide ja sensatsioonidega. McGill Huges (1940, viidatud Mc Quail 2000: 302) arvates ei erine inimlikule huvile suunatud lugu teistest ajakirjanduslikest lugudest olemuslikult, vaid teatud suhtumise poolest, mille ajakirjanik lugeja suhtes võtab. Inimlikku huvi pakkuva loo eesmärk on meelelahutuslik, mingit lugu jutustataks justkui lugeja vaatevinklist. Seega on vorm suguluses kuulujutu või rahvajutuga.  Bjarnason jt (2002) on leidnud, et portreteeritu ametialane tegevus  ja loo žanr (uudisel põhinev või nädalavahetuse lisa portree) mängib märkimisväärset rolli isiku kujutamisele: portreelugu naissportlase, presidendikandidaadi või kirjanikuga võib olla kirjutatud kui traditsiooniline mehe portree ja keskenduda sotsiaalsele rollile (Bjarnason jt  2002: 17–25).

Uurimismeetod

Naispoliitikutest kirjutatud portreelugude ja intervjuude diskursiivsete repertuaaride analüüsimiseks ning problematiseerimiseks on kasutatud diskursuseanalüüsi.

Diskursus ja repertuaar on tõlgendusprotsessis uurija loodud mõtlemiskategooriad, mida ta täidab sisuga vastavalt oma uurimistöö spetsiifikale. Norman Fairclough (1989) defineerib diskursust keelekasutusena kõnes ja kirjas, mis on sotsiaalsete identiteetide, uskumuste ja teadmiste süsteem. Diskursus on ajalooliselt muutuv tähendussüsteem, mis realiseerub tekstis kui lausungite kogumis. Diskursus ei ela tekstis individuaalselt, vaid on seotud ümbritseva maailmaga, mistõttu võib diskursust nimetada ka sotsiaalseks praktikaks. Diskursus toodab sotsiaalsete identiteetide konstruktsioone, subjekti positsioone ja mina-tüüpe, aitab konstrueerida inimeste sotsiaalseid suhteid ja tekkida teadmiste ja uskumuste süsteemidel. (Fairclough 1989: 64).

Fairclough ja Wodak (1997) kirjeldavad kriitilist diskursuseanalüüsi kui keele tähendusliku külje analüüsi. Diskursuseanalüüs kui sotsiolingvistiline meetod vaatab sotsiaalset tegelikkust keele kaudu, uurib seal sisalduvaid sotsiaalseid konstruktsioone ning konstrueerib sotsiaalset reaalsust. Analüüsi põhieesmärk on suhestada tekstis leiduvaid tähendusi sotsiaalsete struktuuridega, tuleb üles leida tekstide ideoloogiline laetus, st kaardistada sotsiaalsete identiteetide, uskumuste ja teadmiste süsteemid  (Faircloug, Wodak 1997: 258). Paralleelset diskursuse-mõistega kasutatakse ka põhimõttelise sünonüümina terminit  “tõlgendusrepertuaar”, mõlemad tähistavad sotsiaalse reaalsuse süsteemseid osi, mille abil konstrueeritakse oma arusaama maailmast ning selles toimuvatest protsessidest ja suhetest; ning mis omakorda on selle reaalsuse poolt loodud (Jokinen, Suoninen 1993: 24–28, viidatud Rikman 1997).

Diskursiivsed repertuaarid tekstides

Mida Eesti meedia meie naispoliitikutelt ikkagi küsib?

“Te saate mais 64, aga näete väga sale ja nooruslik välja. Teine noorus?”, “Mis juhtus, et rubenslikud vormid kadusid?” alustab Postimehe vanemtoimetaja, ajakirjandusõppejõud Priit Pullerits “Eesti esimässajaks tõusnud kahekordse eksmajandusministri” Liina Tõnissoniga 24. aprillil 2004 Arteris intervjuud. Järgneb veel kuus küsimust saledusteemal ning viis tema nooruse ja vanaduse kohta. “Mida te veel elus kardate? Ämblikke? Usse? Hiiri?”, pärib toimetaja Vilja Savisaarelt 21. juunil 2003 Arteris, “Purjus olete olnud?”, saab Evelyn Sepp 19. juulil 2003 Arteris küsimuse osaliseks ning “Kelle jalas teie peres püksid on?” nõuab ajakirjanik Marju Lauristinilt 8. novembril 2003 Arteris. Mitmel Keskerakonna naispoliitikul tuleb aru anda erakonna esimehe Edgar Savisaare suhetest ning tema lummavast mõjust naistele (Arterid 19.07.03, 21.06.03, 24.04.04). Need on vaid mõned näited. Kas selliselt formuleeritud teemad kirjeldavad ja analüüsivad poliitikute tegevust ning pädevust? Kas see on peamine, millega naispoliitikud tegelevad, ning mille kaudu neid ühiskonnas identifitseeritakse? Kui nii, siis tuleb nõustuda kirjanik Jüri Ehlvesti arvamusavaldusega  17. novembri 2001. aasta  Postimehes ilmunud “Eesti poliitiku portrees”, et ”mõne ministri iga edasi või tagasi liikumine, mõne naispoliitiku iga kübar, ühe või teise iga naps ja loomulikult iga laps on meid ajaleheveergude, eetri ja interneti kaudu pidevalt jälitanud. Paraku pole mul õnnestunud Eesti Vabariigi poliitiku kohta teada saada mitte midagi kasulikku või harivat.”

Kahtlemata ei saa ainuüksi nende teemavalikute põhjal veel järeldusi teha ning seetõttu võtame järgnevalt vaatluse alla need diskursused, mida käesoleva artikli autor uurimisel eristas.

Naispoliitikuid kajastavates portreelugudes ja intervjuudes esines üheksa diskursiivset repertuaari:

1) poliitikadiskursus;

2) suhtediskursus;

3) isiksusediskursus;

4) kodudiskursus;

5) karjääridiskursus;

6) haridusediskursus;

7) välimusediskursus;

8) huvialade diskursus;

9) unistuste diskursus.

Poliitikadiskursus:  kümme aastat poliitikas on naispoliitikut karastanud 

Poliitikat käsitletakse kui meestemaailma, kus domineerib meessugu, valitud pildid ning piiratud ja stereotüüpsed vastused (Iglitzen 1974: 3, viidatud Randall 1987: 3).  Poliitikadiskursus oli mahu poolest suurim ning selles võis eristada kaheksat erinevat diskursiivset varianti:

1) poliitikasse tuleku repertuaar;

2)      ohvrite repertuaar;

3)      meediasuhete repertuaar;

4)      nais- ja meespoliitikute opositsioneerimise repertuaar;

5) raskuste repertuaar;

6) pädevusküsimuste repertuaar,

7) provokatiivsete küsimuste repertuaar;

8) lähedaste iseloomustuse repertuaar.

Ka naispoliitikutest kirjutatud artiklites kinnitatakse, et poliitika on pigem meeste valdkond, kus naised on üksikud erandid. Sellega aga taastoodetakse ühiskonna soolist süsteemi, kus esitatakse diskursiivselt naiseks-meheks olemise normatiive, näiteks naised on lahterdatud sekretärideks, mehed juhtideks.

 

        Soov saada otsustajaks tõi kunstnik Signe Kivi maailma, kus õrnem sugupool on reeglina esindatud vaid sekretäride kaudu. (Signe Kivist, EN, 10.01)

 

Tematiseeritakse ka seda, kas poliitika on naise jaoks sobiv valdkond, seejuures kaldub meedia manipuleerima faktiga, mille toob välja Randall (1987: 124): naised kardavad enam sattuda sotsiaalsesse ebasoosingusse, mis poliitikas on tavaline nähtus.

 

      Teil on kogemus tipp-poliitikas olemisest, julgete sama teed ka teistele naistele soovitada?  (Kristiina Ojulandist, Arter, 07.02.04)

 

Millal üldse satub naispoliitik mainstream ajakirjanduse (nädalalõpu väljaannete)  huviorbiiti? Enamasti siis, kui on toimunud midagi erakordset või skandaalset, näiteks kui naine on teinud katse meespoliitikutest kolleege mingil moel edastada – seega teinud poliitikas midagi “enneolematut”,  või on, vastupidi, saanud hakkama mõne naeruväärse fopaaga.

 

       Meediakära on Siiri Oviiri viimastel nädalatel ümbritsenud rohkem kui eales varem. Mis seal salata, meediale meeldib, et keegi Edgar Savisaare ainuvõimu all elanud Keskerakonnas tormi tekitab. Ja kõvasti tekitab. Uudis, et Siiri Oviir pürib partei presidendisoosikuks, on vallutanud kõigis lehtedes esimesi külgi. (Siiri Oviirist, Arter, 23.02.01)

 

        Eesti Vabariigi blondi naisvälisministri suvi on olnud kuum: temast kirjutades mulksub ajakirjandus keemistemperatuuril, ministeeriumimaja köetakse kirgedega ja oht siit-sealt sabasulist kõrvetada saada on täiesti reaalne. (Kristiina Ojulandist, EN, 09.02)

 

 Juba siis, kui vaieldi naistele hääleõiguse andmise üle, väitsid naisõiguslaste vastased, et naised ei sobi poliitikasse ning nende kaasamine sellesse sfääri tähendaks katastroofi pereelule ja üldisele sotsiaalsele harmooniale (Randall 1987: 68). Ka meedia võimendab avaliku ning privaatsfääri konkureerivaid nõudmisi, opositsioneerides poliitilise karjääri pereelule, kodule ja suhetele. Ohvrite repertuaaris eeldatakse, et kui naine on poliitik, siis oma ühiskondliku tegevuse tõttu on ta pidanud ohverdama eraelu: suhted, koduse majapidamise, lapsed.   

     

        Siis hakkas kell tiksuma ja Kristiina poliitikaga plaani pidama. "Queeni" lugu kuklas kummitamas, on ta kümme aastat ülespoole rühkinud, tuues karjäärialtarile nii mitmeidki ohvreid. (Kristiina Ojulandist, EN, 09.02)

 

       Mida oma elus olete kahetsenud? Mõningaid isikliku elu asju... Mõningaid suhteid, mis jäid ainult sõpruseks. (Ene Ergmast, EPL, 05.04.03)

 

On leitud, et naiskandidaadid peavad olema paremini kvalifitseeritud kui nende meeskolleegid, et saavutada samaväärset edu. (Lips 1991: 191, Raitviir 2001, Pajumets 2001). Meedia näitab poliitikat naiste jaoks pingelise ja keerulise valdkonnana, esitledes naisi sageli ohvrirollis.

 

      Avalikkus on arutlenud, et Keskerakonna presidendirallis sõitis Savisaar Oviirist lihtsalt tankiga üle. Aga Siiri ei kavatse parteid vahetada ega kõrvu peadligi tõmmata. “Kui tahad olukorda muuta, tuleb olla olukorra sees,” kinnitab ta /…/ (Siiri Oviirist, EN, 05.01)

       

        On’s amet volikogus noorele naisele sama mis põrgu paine Virvele?  (Maret Maripuust, EN, 04.02)

 

Meedia kaldub küsimusi formuleerides naisi ja mehi mustvalgelt eristama, Franklin (1989) viitab sellele, et naised ebaõnnestuvad võimu saavutamisel oma iseloomujoonte, väärtushinnangute ja käitumise tõttu. Neile omased feminiinsed omadused, nagu soojus, hoolivus ja emotsionaalsus ei seostu üldiselt võimuga. Naised ja mehed erinevad isiksuse ja temperamendi poolest ning need erinevused määravad juhtimiskäitumise (Franklin 1989: 48–53). Ka naispoliitikutest kirjutatud artiklites viidatakse naiste ja meeste erinevatele käitumismallidele, omadustele ja tööstiilile, taasluues soolisi stereotüüpe: naised on õrnemad, emotsionaalsemad, tasakaalutumad.

 

      Mis vahe on meeste ja naiste tööstiilil? (Signe Kivist, EN, 10.01)

 

Ojulandi sirgjoonelises käitumises puuduvad iginaiselikud ja alatud trikid juhuks, kui väga raskeks läheb: ta ei pauguta solvunult uksi, ei vala pisaraid ega küsi ahastavalt: “Miks mulle liiga tehakse? Olen ju naine!”  (Kristiina Ojulandist, Arter, 07.02.04)

 

Meedia võimendab meelsasti avalikus elus mõjukate naiste konflikte ning kipub kahtluse alla seadma naispoliitikute professionaalset kompetentsi, demonstreerides neid sõltuvate, ebaküpsete ja passiivsetena. Seda protsessi võib tõlgendada trivialiseerimisena. Nagu Tuchman (1978) kirjutab: ”...ebakompetentsuse kujutamine ulatub halvustamisest ohvrikstegemise ja tähtsusetuks kuulutamiseni.”.

 

        Ometi ei ole teil oma ideaalide teokstegemine kergelt läinud – teie kohta on öeldud üsna krõbedaid sõnu, pidevalt on esitatud küsimusi teie kompetentsuse kohta. Kas Eestis ollakse hinnangutes karmimad kui mujal? (Kristiina Ojulandist, Arter, 07.02.04)

 

        Eestis kuulub ka sport kultuuriministeeriumi haldusalasse. Kas spordifunktsionääride poolt pole kunagi olnud tunda suhtumist, et mida nüüd naine neist asjust teab?  (Signe Kivist, SL Õhtuleht, 16.11.02)

 

Meedia pöörab vähe tähelepanu naispoliitiku ideedele ja vaadetele, mis on seotud tema pädevuse, valitsemisala või positsiooniga. Rohkem on sellel peatunud nädalalõpulisad, mille intervjuu idee on enamasti alguse saanud mõnest konkreetsest poliitilisest juhtumist, mis on eelnevalt leidnud kajastust päevalehes. 

 

        Olete esimene Eesti poliitik, kes andis sõnapaarile "poliitiline vastutus" ka sisu. Kes peaks veel nii käituma? (Signe Kivist Avo Viioli juhtumi kontekstis, SL Õhtuleht, 16.11.02)

 

        Kui kaua peaks kord juba tagasi astudes poliitilises maapaos olema? (Signe Kivist Avo Viioli juhtumi kontekstis, SL Õhtuleht, 16.11.02)

 

Suhtediskursus: mida tahavad mees, lapsed ja vanemad

Steeves (1987: 102) väidab, et naiste tegevus on kajastustes seotud enamasti privaatsfääriga – isiklike suhete ja seksuaalsusega, samal ajal kui mehed esindavad töövaldkonda ja sotsiaalseid suhteid. Ka naispoliitikutest kirjutatud persoonilugudes on üks suurim diskursus interpersonaalsed suhted. 

Suhtediskursus koosneb kolmest suuremast aladiskursusest:

1) paarisuhete repertuaar;

2) lastega suhete repertuaar;

3) vanemate ja lähedastega suhete repertuaar.

Paarisuhteid kajastades leidsid käsitlust järgmised teemad: tutvumine, abikaasa valiku kriteeriumid, pulmad ja uued ning ebaõnnestunud suhted. Pikemalt käsitleti kaht viimast teemat.

 

"Ma tean, see kõlab jõhkralt, aga ma püstitan endale eesmärgi ja siis liigun selle suunas," tunnistab naine, kes valmistus lahkuminekuks rohkem kui viis aastat. "Väga pikka aega tundsin, et ühel päeval see juhtub niikuinii, lihtsalt otsuse tegemine muudkui venis ja venis. Kaalusin isegi seda, kuidas võib lahutus mõjuda mu poliitilisele karjäärile." (Kristiina Ojulandist, EN, 09.02)

 

        Teie esimene abielu ei jäänud püsima, nüüdse suhte kohta olete öelnud, et poleks iial osanud arvata, et mehe ja naise suhe saab üldse nii harmooniline olla. Kas olete ise nii palju muutunud? (Kristiina Ojulandist, Arter, 07.02.04)

 

Meedia pole kuigi salliv selles suhtes, kui naine on kaldunud kõrvale naiselikust rollist olla ema ning seetõttu kaldub võimendama karjääri ning emarolli konflikti. Popanderou (1989: xiv) järgi on meeste ja naiste suhe poliitilisse võimu ja taastootvasse funktsiooni üks suurimaid vastuargumente võimu saavutamiseks. Kuna ajalooliselt on naisi defineeritud emarolli kaudu, siis Erensi (1990) järgi ei vasta lasteta naine naiselikele normidele. Naisi, kes pole saanud emaks omal vabal valikul või võimetusest, peetakse normist kõrvalekalduvaks, deviantseteks ja vähem “tõelisteks naisteks”. (Erens 1990: 223). Artiklites on illustreeritud naise poliitilise karjääri tõttu kannatama pidanud nn hüljatud laste olukorda, huvitutakse sellest, kes hoolitseb laste eest sellel ajal, kui ema on ära.  Paratamatult jätab see naispoliitikule külge rongaemaliku imago.

 

        Proua Oviiri õnneks on aga abikaasa ja kõik kolm tütart rivistunud ema toeamise komandosse. Noorima, viieteistaastase raskemad hetked jäid aega, mil ta viiese tirtsuna ema koju ootas. Just siis sukeldus Siiri Oviir suurde poliitikasse. (Siiri Oviirist, Arter, 23.02.01)

Kunagi lubasite, et hiljemalt 35. sünnipäevaks olete oma isikliku elu suhtes otsuse langetanud. Nüüd kandideerite Euroopa Nõukogu peasekretäri kohale. Kas jälle lükkate kõik töö pärast edasi?  (Kristiina Ojulandist, Arter, 07.02.04)

Meedia leiab erinevaid võimalusi suhteaspekti sissetoomiseks, näiteks kui naispoliitikul pole meest või lapsi, esitatakse rohkem küsimusi teiste oluliste inimeste kohta. 

                                                                                                     

        Kes on teile kõige olulisem inimene? See oli minu ema. Ta on nüüdseks surnud. 

 

        Kas te sugulastega ka suhtlete? (Ene Ergmast, EPL, 05.04.03)

 

Isiksusediskursus: ei nuta, ei virise, ent siiski naine

Meedias on levinud tendents portreteerida naise isiksust, samal ajal kui mehi esitatakse nende sotsiaalse rolli kaudu (Bjarnason jt 2002: 25). Isiksusediskursuses esines neli alarepertuaari:

1) nõrkuste repertuaar;

2) maskuliinsete ja feminiinsete omaduste vastandamise repertuaar;

3) lähedaste iseloomustuste repertuaar; 

4) paheliste dispositsioonide repertuaar.

Kui naised astuvad välja oma tavapärastest rollidest ja hakkavad poliitikuks, illustreerib nende tegevuse kajastamine tahtmatust aktsepteerida oodatud mustritest taganemist: meedia püüab sellistel puhkudel fookustuda selliste naiste traditsiooniliselt naiselikele tunnustele (Images...1999). Ka naispoliitikute lugudes leiab see tõekspidamine kinnitust. Meedia pöörab tähelepanu naise nõrkushetkedele, eriti populaarne on nutmise repertuaar.

 

      Teid ei peeta just sedasorti naiseks, kes ebaõnnestumiste või solvumise pärast patja nutab. Nõrkust te ei tunnista?  (Kristiina Ojulandist, Arter, 07.02.04)

 

        Ainult esimesel tööpäeval Riigikogus, pärast ametivande andmist pillas Maret pisara. Oli arvanud, et vanad olijad suhtuvad uustulnukatesse soojemalt. (Maret Maripuust, EN, 04.02)

 

Meedia võrdleb mehelikuks ning naiselikuks peetavaid omadusi ning käitumismalle, taastootes sellega soolisi stereotüüpe.  Pilvre (2003: 1985) on leidnud, kui naine esindab traditsioonilist meeste ala, rõhutatakse sageli ebatavalisust, kõrvalekallet normist, mis nõuab antud positsioonil meest. Seda tõestab ka küsimuste formuleerimine: naisele omane vastandatakse sellele, mida enamasti peetakse omaseks mehele ehk naispoliitik käitub kriisiolukorras küll näiliselt ühtmoodi ehk mehelikult, kuid tegelikkuses käituvad naised hoopis teistmoodi.

 

        Ojulandi sirgjoonelises käitumises puuduvad iginaiselikud ja alatud trikid juhuks, kui väga raskeks läheb: ta ei pauguta solvunult uksi, ei vala pisaraid ega küsi ahastavalt: “Miks mulle liiga tehakse? Olen ju naine!”  (Kristiina Ojulandist, Arter, 07.02.04)

 

         “/.../ Aga üldiselt ma talun pinget hästi: ei nuta, ei hüsteeritse, ei vähkre unetult, pigem vastupidi - magamises võiksin olla lausa maailmameister." (Kristiina Ojulandist, EN, 09.02)

 

Et naised on traditsiooniliselt olnud seotud kodu ja pereasjadega, konstrueeritakse ka naiselikkust meediakujutises peamiselt suhete kaudu teiste inimestega (Pilvre 2003: 1989). Seetõttu representeerib meedia naispoliitiku isiksust ka tema lähedaste vaatevinklist, reprodutseerides naiste tihedat sidet privaatsfääriga.  Naispoliitiku isiksust avavad lugudes nende lähedased: lapsed, mees, sõbrad või lähedasemad kolleegid.

 

Teadusfondi nõukogu üks liige, Tartu Ülikooli professor Hele Everaus: “Väljaspool töökeskkonda olen teda näinud vahetu suhtlejana, temaga on lihtne koos olla." (Ene Ergmast, EN, 01.04)

 

        "Tal on läbilöömiseks kõik eeldused: tark, ilus, isepäine. Ainult omade keskel selliseid naisi ei armastata ja seda on viimase aasta jooksul olnud ka õhus tunda," arvab Erik. "Kohalike skandaalide kokkuvõtteks julgen öelda üht: Kristiina võib olla palju asju, aga väiklane ta ei ole." (Kristiina Ojulandist, EN, 09.02)

 

Kodudiskursus: mis on kodu, kus on kodu, kus on kodukoht?

 

Van Zooneni (1991a) järgi jõuab just naiste kaudu privaatsfäär (kodu, perekond, suhted) avalikku sfääri. Randall (1987: 18) kirjutab, et traditsioonilise võimukäsitluse kohaselt on naistel oma võim, mis väljendub kodusfääris: laste kasvatamises, majapidamistöödes, seksuaalsuses ja taastootvas funktsioonis. Traditsioonilises soorollide analüüsis on mehed instrumentaalsed juhid, aktiivsed töötajad, otsustajad väljaspool kodu, naised on mõjutatavad või emotsionaalsed juhid, kes lahendavad koduseid muresid (Tuchman 1978: 14). Meedia kaldub teemasid intimiseerima, näitama naistest avaliku elu tegelasi privaatsfääris, seda näitab kodudiskursuse maht ning diskursiivsete repertuaaride mitmekesisus.  Kodudiskursuses esines neli erinevat repertuaari:

1) elukoha repertuaar;

2) kodu tähenduse repertuaar;

3) perenaisekohustuste repertuaar;

4) lapsepõlvekodu repertuaar.

Naispoliitikut kirjeldades osutatakse sageli sellele, milline ema või kui hea koduperenaine ta on. Seda tehakse vahel ka kui vabandusena, et hoolimata saavutusest mehelikuna defineeritud elusfääris, on ta siiski jäänud truuks naiselikkuse normidele.

 

        Kui vähegi aega jätkuks, teeks ta korralikke kolmekäigulisi lõunaid: valiks sobivad kastmed, nõud, uuriks uusi – soovitavalt prantsuse – kokaraamatuid. (Kristiina Ojulandist, EN, 09.02)

 

        Veel hiljaaegu juhtis Maret kindlakäelisemalt autot, kui liigutas leemekulpi. Nüüd saab söögitegemisega juba hakkama. Kana valge veini kastmes on tõesti munapraadimisest kolmikhüpe edasi. (Maret Maripuust, EN, 04,02)

 

Naiselikuks peetud tegevusi (leemekulbi liigutamist, tikkimist jne) kajastatakse ka siis, kui naispoliitik on selles vallas n-ö äpardunud.

 

      Tavakohaselt naiselikeks peetavate kokkamise ja käsitöö peale Enel soont ei ole, tema ainult loeks igal vabal hetkel. "Minu ema oli väga hea kuduja. Räägitakse, et mõned talendid uinuvad lastes, ja tulevad esile järgmises põlvkonnas," tähendab Ene. (Ene Ergmast, EN, 01.04)

 

        Aga kes seda linnast kaugel asuvat majapidamist hoiab? Kas te ahjukütmist ja külma ei karda?  (Kristiina Ojulandist, Arter, 07.04.03)

 

Haridusediskursus: meie oleme nõus kuulama seltsimees kunstiteadlast tundide kaupa

Haridusediskursust uurinud Viive-Riina Ruus (2000: 4) käsitleb seda diskursust sellisena, mis loob reaalsuse, genereerib teadmiste võimu teatava tüübi, tõerežiimi, inimeseks olemise reeglistiku, strateegiad ja tehnoloogiad, mille käivitumise ja toimimise tulemusel kujundatakse/kujunevad looduslikest inimkehadest ajaloolis-kultuurilised kehad. Identiteedi kujunemine väljaspool diskursiivset praktikat pole võimalik.

Haridusediskursuses esinesid järgmised alarepertuaarid:

1) haridusasutuse repertuaar;

2) teadusvalla saavutuste repertuaar;

3) keeleoskuse repertuaar;

4) haridusalaste ebaõnnestumiste repertuaar.

Ilmnes, et naispoliitiku haridusest kirjutatakse enam siis, kui tegu on n-ö tõelise tegijaga, kes meestekeskses teadusmaailmas on läbi löönud (Ene Ergma).   

 

        1972 sai füüsika-matemaatikakandidaadiks, 1984 doktoriks. Aastast 1988 Tartu Ülikooli astrofüüsika professor. (Ene Ergmast, Arter, 05.04.03)

 

        Kui Viljandi piiga Moskva ülikooli lõpetas, kirjutati tema diplomile cum laude. Seejärel näris visa naine end läbi karmi konkurentsi nimekaks teadlaseks. (Ene Ergmast, Arter, 05.04.03)

 

Naispoliitiku keeleoskusest kirjutatakse siis, kui see on märkimisväärselt hea või, vastupidi, laidetav.

 

        Ergma, kes suhtleb vabalt viies keeles (eesti, vene, inglise, saksa, poola) pole suutnud sellele õiget emakeelset vastet leida. (Ene Ergmast, Arter, 05.04.03)

 

        Ja inglise keel on tal ka ülemõistuse kehva! /.../ Teiseks, inglise keelt räägin just nii palju kui suhtluseks vaja. (Siiri Oviirist, Arter, 23.02.01)

 

Meediale meeldib kujutada kõrgel positsioonil olevate avalike elu tegelaste ebaedu. Illustreeriva materjali poolest esines haridusediskursuses kõige sagedamini ebaõnnestumiste repertuaari, mida võib selgitada sellega, et naiste ambitsioon saavutada hariduses või karjääris märkimisväärseid tulemusi, läheb, nagu Põldsaar (2001: 103) väidab,  konflikti traditsioonilise naiselikkuse ideaaliga, mis rõhutab tagasihoidlikkust.

 

        Ene ise vaimustus kooli lõpus maagilisest sõnast “plasmafüüsika” ja otsustas Moskvasse seda õppima minna. “Oli küll hullumeelsus” tunnistab Ergma täna, “aga see oli midagi huvitavat!” Kust oskas provintsipiiga arvata, et ainsale vabariigile eraldatud kohale pürgimiseks tuleb katsuda rammu kohaliku parteijuhi Johannes Käbini pojaga. Loomulikult jäi Viljandi neiu alla, kuid avastas end peagi ometi Moskvas. Ja jäi sinna 24 aastaks. ”Alguses ma lausa nutsin, minu vene keel oli niivõrd hull,” meenutab Ergma. (Ene Ergmast, Arter, 05.04.03)

 

Ma olin planeerinud lapse suve südamesse, et enne jõuaks ülikoolis juuraõpingutega ühelepoole, aga need jäidki nüüd lõpetamata. (Maret Maripuust, Stiil, 09.01)

 

Karjääridiskursus: midagi nii olulist ei saa elust maha tõmmata

 

Karjääridiskursus käsitleb naispoliitiku karjääri enne poliitikasse tulekut. Eristada võis kolme repertuaari:  

1) varasema karjääri repertuaar;

2) varasema karjääri ja poliitika opositsioneerimise repertuaar;

3) võimaliku tagasipöördumise repertuaar.  

 

Kõikide käsitletud naispoliitikute puhul toodi esile tema varasemat karjääri.

 

        “Kuidas saab minu elust midagi nii olulist lihtsalt maha tõmmata?" Sama küsimus oli Signel oma näituste kohta. Pole ju kahtlust, et isikunäitus on samasugune teos nagu näiteks romaan. Ometi valitses Signe CV-s märgusõna "teosed" all tühjus seni, kuni ta sellele tähelepanu juhtis. (Signe Kivist, Annabella, 08.03)

 

        Pärast ülikooli Tallinnasse tulles sattus Kristiina tööle justiitsministeeriumisse ja kuna ta osales Eesti Vabariigi jaoks seadusi loovates töörühmades, kutsuti noor jurist 1991. aastal Oslosse kahenädalasele seminarile. (Kristiina Ojulandist, EN, 09.02)

 

Meedia kaldub varasemat karjääri vastandama praegusele poliitilisele tegevusele ning rõhutama nende erinevust. Küsimustega suunatakse naispoliitikut oma kaht tegevusvaldkonda võrdlema ning püütakse välja selgitada, kuidas need tema isiksusega kokku sobivad. Varjatud eeldus on välja selgitada, millise professiooni kaudu naispoliitik end eelkõige identifitseerib. Varasemat karjääri on kiputud kirjeldama positiivsemas võtmes kui poliitikat.

 

      Kui erinevad on teie jaoks teadus ja poliitika? (Ene Ergmast, EPL, 05.04.03)

 

        Alates hommikutest, kui äratuskell tiriseb poole seitsme või seitsme ajal. "Nii vara tõusmine on jube," tähendab öökulli-tüüpi Ene. Mõnusvaba elu astrofüüsiku ja Tartu Ülikooli õppejõuna meenutavad vaid kaks tähetorni-fotot tema tööruumi seinal Toompea lossis. Uhke kamina kõrval, kuhu tuld teha on keelatud. (Ene Ergmast, EN, 01.04)

 

Välimusediskursus: mitmendat korda teil elus seelik seljas on?

 

Keha on naise identiteedis tähtsal kohal ning meedias viidatakse sellele ka siis, kui naise amet pole pelgalt dekoratiivne. Wolfi järgi (1991, viidatud Franckestein 1997: 13) on ilust saanud poolavatud ja poolvarjatud kriteerium, mis diskrimineerib naisi võrreldes meeskonkurentidega samadel ametitel. See, et naispoliitiku välimus omab meedia jaoks erilist tähelepanu, paratamatult trivialiseerib naiste poliitilist koostööd (Randall 1987: 138).

Välimusediskursuses esines kolm alarepertuaari.

1) rõivaste repertuaar;  

2) kehaosade repertuaar;

3) ilunippide repertuaar.

Naispoliitikute puhul leidsid käsitlust järgmised välimust puudutavad koodid: make-up, juuksed, käed ja jalad ning keha kaunistamine riiete ja aksessuaaridega.  

 

      Maret kannab musta, imepeene valge triibuga pikk-kuube, nõelterava ninaga kingi ja hoolikalt sooritatud meiki. (Maret Maripuust, EN, 04.02)

 

Ergma sinised silmad säravad rõõmsalt (see pole ajakirjanduslik liialdus). Maniküürivabad käed lühikeseks lõigatud küüntega /.../  (Ene Ergmast, EPL, 05.04.03)

       

Eesti Vabariigi blondi naisvälisministri suvi on olnud kuum /…/ (Kristiina Ojulandist, EN, 09.02)

 

Meedia taastoodab traditsioonilisi arusaamu naiseksolemise kultuurist, näiteks imestades selle üle, kui naispoliitik pole kasutanud naiselikke iluvõtteid. Nagu väidab Tuchman (1978: 5): poiss, kes nutab, pole maskuliinne, nagu ka naine, kes loobub make-upist, pole feminiinne.

 

        Teil ikka mõni ripsmetušš või huulepulk on olemas? Eeei... ei ole (naerab südamest). Nüüd pean ilmselt mõne hankima. Jah, see kõik on täielik “stress”!  (Ene Ergmast, EPL, 05.04.03)

 

         Lisaks tuli varem meikimata ringi käinud Enel muretseda pidulikeks puhkudeks ripsmetušš-huulepulk. (Ene Ergmast, EN, 01.04)

 

Huvialade diskursus: mis oli viimane raamat, mida te lugesite?

 

Huvialade diskursiivne repertuaar on suhteliselt väike, tuntakse huvi selle vastu, mida naispoliitik tööst vabal ajal loeb, mis on tema lemmikraamatud ning milliste spordialadega ta enda vormishoidmiseks tegeleb.  

           

        Kaks hobi, lugemise ja tennise, olete ikkagi ametlikult hobidena kirja pannud – kui tõsiseltvõetavad need on? Mis oli näiteks viimane raamat, mida lugesite?   (Kristiina Ojulandist, Arter, 07.02.04)

 

        Sõidab jalgrattaga ja suusatab. Varem mängis tennist, korv- ja võrkpalli. (Ene Ergmast, Arter, 05.04.03)

 

Unistuste diskursus: milline on sinu suurim täitunud unistus?

 

Naisteajakiri pole realistik, nagu kirjutab Pilvre (2002: 168), nad kalduvad põgenema reaalsusest ning looma oma teemakäsitlustega hoopis teist maailma – kujutluse- ja muinasjutumaailma. Unistuste diskursust esinebki põhiliselt naisteajakirjades, milles on otsitud naispoliitiku elus tähenduslikke ning tegelikkusest eemale viivaid lugusid. Tematiseeritud on juba täitunud ning täitumata unistusi. Unelmad on enamasti seotud kodu, südamelähedase tegevuse või selliste abstraktsete teemade nagu vabaduse ja armastusega.

 

      "Minu unistus kodust, kus oleks vaade merele, on hea näide selle kohta, et inimesel võib olla ka selliseid unistusi, mis ei peagi täituma," ütleb Signe kergel toonil. Üks unistuseks jäänud unistus võib ju tõesti olla, kui selle kõrval on nii palju täide läinud unistusi, nagu Signel on: palju lapsi, hea mees, ilus kodu, põnev töö, teadvustatud missioon... (Signe Kivist, Annabella, 08.03)

 

        Milline on sinu suurim täitunud unistus? Terve ja tubli lapse sünnitamine. (Maret Maripuust, Anne, 01.02)

 

Kokkuvõte

Meedia kaldub taastootma naispoliitikuid kajastavates lugudes valdavaks saanud ja kokkuleppelisi arusaamu ühiskonnast ja soorollidest,  naispoliitikuid peetakse pigem eranditeks ning valdavalt representeeritakse neid isiksuse ja privaatsfääri kui sotsiaalse rolli ning professionaalse kompetentsi kaudu. Mahukamad diskursused illustreerivate näidete poolest olid poliitikadiskursus, suhtediskursus, isiksusediskursus  ja kodudiskursus, väiksemal määral esines välimuse-, karjääri-, hariduse-, unistuste ning huvialade repertuaare. Mitmed aladiskursused olid ka segunenud, näiteks poliitikadiskursuses ohvrite repertuaar (suhted ja poliitika), kodudiskursuses suheteaspekt, karjääridiskursuses poliitilise tegevuse vastandamine varasema karjääriga. 

Naisteajakirjades ja nädalalõpulisade diskursustes oli mõningaid erinevusi. Peaaegu võrdselt esines mõlemas formaadis hariduse, karjääri ja välimuse diskursust, suhetele ja kodule aga keskendusid tunduvalt rohkem naisteajakirjad, mis on sellele soospetsiifilisele žanrile ka iseloomulik. Poliitikadiskursust esines nii naisteajakirjades kui nädalalõpulisades, kuid tunduvalt enam käsitleti seda teemat nädalalõpulisades, kus pühendati enam tähelepanu aktuaalsetele poliitilistele probleemidele. 

Ka käsitlusviisides oli formaatidel erinevusi. Näiteks kui naispoliitik oli poliitilises tegevuses saanud millegagi hästi hakkama, leidsid naisteajakirjad väärt seda kajastada ning seda tunnustades esile tõsta, nn tõsisem ajakirjandus võis seda mainida, kuid pikemalt sellel ei peatunud. Provotseerivad ja naispoliitiku kompetentsust kahtluse alla seadvad küsimused ja teemad olid esindatud enamasti aktuaalseid teemasid käsitlevates nädalalõpulisades, naisteajakirjad oma solidaarsusest naiste kui grupi suhtes selliseid küsimusi ei esitanud ning võtsid pigem kaitsva positsiooni.

Ilmnes, et naisteajakirjades ja nädalalõpulisades on valdavaks saanud portreteerida naispoliitiku isiksust. Ühiskond ja meedia toodavad ja kinnitavad stereotüüpe, rõhutades, et edukuseks on vajalikud maskuliinsed omadused, nagu ambitsioonikus, sõltumatus, võistluslikkus, loogilisus, otsekohesus, ratsionaalsus. Naispoliitikul on need omadused olemas ning seda meedia ka tajub, kuid suutmatusest aktsepteerida naise kõrvalekallet traditsioonilisest soorollist, hakates poliitikuks, seatakse fookusesse või  opositsioneeritakse neile feminiinseteks peetavad omadused, nagu õrnus, mõistvus, empaatiavõime, sõltuvus, oma välimusest huvitatavus, kaitstusevajadus jne. Nii toodab meedia maskuliinsuse ja feminiinsuse konflikti ning aitab säilitada kultuurilisi stereotüüpe naiste rollidest ning naiselikkuse normatiividest ehk raamistab sugu. 

Naiselikkuse normatiivide ja ideaalide taastootmist ning soostereotüüpide kinnitamist  esines kõikides käsitletud diskursustes. Nii oli näiteks keha ja välimus ka naispoliitikuid identifitseerides olulisel kohal, peaaegu igas artiklis oli viidatud sellele, kuidas naispoliitik riietub või oma keha eest hoolitseb. Kui ta oli neid norme eiranud, tundus see normist kõvalekalduv ja ebanaiselik. 

Portreelugudes kalduti reprodutseerima üht peamist naisi puudutavat stereotüüpi, s.o tihedat sidet privaatsfääriga. Naispoliitikute naiselikkust konstrueeriti suhete kaudu teiste inimestega (mehe, laste, vanemate ja teiste lähedastega) ning sageli esitleti neid kodustes tegevustes. Suhte-, kodu-, poliitika- ja haridusediskursuses leidis kajastust privaat- ja avaliku sfääri konflikt ning meeste- ning naiste valdkondade eristamine. Meedia näitas üles sallimatust selles suhtes, kui naispoliitik on karjääri pärast jätnud hooletusse oma traditsioonilised rollid olla ema, perenaine ning armastav ja truu abikaasa.  Halb oli ja imestust vääris, kui lapsi polnud (“ojulandid”) ning taunitav oli, kui ema sukeldus poliitikasse ajal, kui laps oli väike või teda kõige rohkem vajas (“rongaema”). Mõistetavam on suhte- ja  kodudiskursuse mahukas kajastamine naisteajakirjades, sest need teemad on omased sellele soospetsiifilisele žanrile, kuid sellele sfäärile pühendavad palju ruumi ka nädalalõpulisad.

Suhteliselt vähe oli tähelepanu pühendatud naispoliitiku huvialadele. Naispoliitikute unistustest ja igatsustest rääkisid enam naistejakirjad, kellele ongi see valdkond iseloomulikum, sest selle kaudu toimub põgenemine reaalsusest.   

Naispoliitikud on haritud ning enamasti on nende erialaks traditsiooniliselt meeste alaks peetavas valdkond – juura ja füüsika, kuid nende haridusest ja teadussaavutustest ei kiputa ajakirjanduses kuigi pikalt kirjutama, sest see läheb konflikti traditsioonilise naiselikkuse ideaaliga. Levinud on rääkida naispoliitiku haridusest ka negatiivses ehk ebaõnnestumiste kontekstis. 

Poliitikadiskursus oli küll kõige mahukam, kuid analüüsides selle aladiskursuseid, võis märgata, et peamine, millele diskursus keskendub, on naiste ja poliitika konflikt: tõsteti esile naiste ebakompetentsust poliitilises sfääris, väljendades seda otseselt või esitades provokatiivset laadi küsimusi, vastandati nais- ja meespoliitikuid, kõneldi naiseks olemise raskustest ja pingetest poliitikas, näidati poliitika halba mõju isiklikule elule. Seega kinnitades arusaama, et naised ei sobi poliitikasse, sest neil on vaja täita eelkõige oma naiserolle, ning rõhutades nii- ja naasuguseid feminiinseid omadusi ja käitumismalle, mis poliitikule ei sobi.

Kuna naispoliitikutest kirjutatud lugudes representeeris meedia rõhutatult soolisust, kajastades naispoliitikut stereotüüpselt ja traditsioonilistes soorollides, võib seda käsitleda trivialiseerimisena, see aga, nagu kirjutab Põldsaar (2001) stigmatiseerib või naeruvääristab teataval määral teiste naiste avalikus diskursuses osalemist ning mõjutab kogu üldsuse kui ka naiste endi suhtumist avalikus elus osalemisse (Põldsaar 2001: 104).

 

Kirjandus

Bjarnason, H. T., Edström, M., Pilvre, B., Siivonen, J. 2002. Dimensions of portrait interviews in Estonian, Icelandic and Swedish daily newspapers, käsikiri

 

Ehlvest, J. 2001. Eesti poliitiku portree. – Postimees, 17.11

 

Erens, P. (Ed.). 1990. Issues in feminist film criticism. Indianapolis: Indiana University Press

 

Fairclough, N. 2001. (2.ed)  Language and power. New York: Longman

 

Fairclough, N., Wodak, R. 1997. Discourse and social interaction –critical discourse analysis. SAGE Publications, London, lk 258–285

 

Franckestein, F. 1997. Making up Cher. A media analysis of the politics of the female body. – The European Journal of Womens Studies. London, Thousand Oaks and New Delhi: SAGE Publications, vol 4, pp 7–22

 

Franklin, D. W; Sweeny, J. L. 1989. Women and corporate power. Women, power and policy. Toward the year 2000. (2. ed) Edited by Ellen Boneparth and Emily Stoper. Pergamon Press, Maxwell House, Fairview Park, pp 48–65

 

Images of women in the media: report on existing research in the European Union. 1999. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities.

 

Lips, H. M. 1991. Women, men and power. CA: Mayfield Publishing Company, Mountain View, California

 

McQuail, D. 2003. McQuaili massikommunikatsiooni teooria. Tartu Ülikooli ajakirjanduse ja kommunikatsiooni osakond, Tartu Ülikooli Kirjastus.

 

Pajumets, M. 2001. Kas uus mehelikkus jõuab Eestisse? – Ariadne Lõng 1/2 (2), lk 125–136

 

Papandreou, M. 1989. Foreword. Feminism and political power: some thoughts on a strategy for the future. Women, power and policy. Toward the year 2000. (2.ed) Edited by Ellen Boneparth and Emily Stoper. Pergamon Press, Maxwell House, Fairview Park, pp xi–xix

 

Pilvre, B. 2002. Formaat. Tallinn: Eesti Ekspressi Kirjastuse AS.

 

Pilvre, B. 2003. Kes räägib teleekraanil? Naised meedia kõverpeeglis. – Akadeemia, nr 9, lk 1981–2000

 

Põldsaar, R. 2001. Kriitiline diskursuseanalüüs ja naisekäsitlus Eesti meedias. –  Ariadne Lõng 1/2, lk 99–106

 

Raitviir, T. 2002. Eesti naised poliitilise võimu juures. – Ariadne Lõng, 1/2, lk 124–148

 

Randall, V. (1982). Women and Politics. An International perspective. Chicago: The University of Chicago Press

 

Rikman, E. 1997. “Nõukogude perioodi konstrueerimine” elulugudes. Diplomitöö, Eesti Humanitaarinstituut

 

Ruus, V.-R. 2000. Kõnelev ja kõneldav inimene: eesti erinevate eluvaldkondade diskursus – Eessõna. Distsipliin ja vabadus: etüüd hariduse käibivast ja utoopilisest diskursusest. Tallinn: TPÜ Kirjastus, lk 4–6, 128–168

 

Steeves, L., H. 1987. Feminist theories and media studies. – Critical Studies in Mass Communication, vol 4, nr 2, p 95–135

 

Zoonen, L van. 1991. A tyranny of intimacy? Women, feminity and television news. In: Dahlgren, P./Sparks, C. (Eds.). Communication and citizenship: Journalism and the Public Sphere. London: Routlege.

 

Tuchman, G. 1978. Introduction: The symbolic annihilation of women by the mass media. Gaye Tuchman, Arlene Kaplan Daniels, James Benet (Ed.) Hearth and Home: Images of Women in the Mass Media. New York:  Oxford University Press,  pp 3–38

 

Winship, J. 1987. Inside Women´ s Magazines. London

 

Allikad

Ernits, Peeter. 2003. “Asepresident ruudus”. – Arter, 05.04

Hunt, Meeli. 2001. “Ainus naine meeste rindel”. – Arter, 23.02

Kilumets, Margit. 2001. “Ei nuta, ei virise! Sa oled Oviir!”. – Eesti Naine, nr 5, mai

Kilumets, Margit. 2002. “Kristiina Karjääritütar”. – Eesti Naine, nr 9, september

Kilumets, Margit. 2001. “Töömesilane või kanaema?” - Stiil, nr 9, september

Kivi, Krister. 2001. “Elu meestekarjas”. Eesti Naine, nr 10, oktoober

Kivimaa, Evelin. 2004. “Härra esinaise valikud”. – Eesti Naine, nr 1, jaanuar.

Kruus, Tiina. 2003. “Ene Ergma – täheuurijast poliittäheks”. – Eesti Päevaleht, 05.04

Luik, Riina. 2004. “Kange ja sihikindel Kristiina Ojuland”. – Arter, 07.02.

Pullerits, Priit.  2003. “Vilja Savisaar, keskmisest eestlasest õnnelikum.” – Arter, 21.06. 

Pullerits, Priit. 2003. “Elukunstnik Evelyn Sepp”. – Arter, 19.07.

Pullerits, Priit. 2003. “ Marju Lauristin naaseb koju”. –Arter, 08.11

Pullerits, Priit. 2004. “Liina Tõnisson soovitab: võtke vabamalt!”.  – Arter, 24.04.

Puumets, Kaire. 2002. “Vaimustun vabadest hetkedest”. - Anne, 01.2002

Saarna, Meelike. 2003. “Signe Kivi suvine pastoraal”. – Annabella, nr 8, august

Soonvald, Urmo. 2002. “”Ma pole Avo Viiolit kunagi usaldanud, kuid silmavaate pärast

ei saa kedagi lahti lasta.”” – SL Õhtuleht, 16.11

Suvi, Tiiu. 2002. “Maret, mari  poliitikapuul”. - Eesti Naine, nr 4, aprill

Tarand, Indrek. 2003. “Aasta vastasseis – Ojuland ja Tarand”. – Arter, 04.01