|
Sissejuhatus
Euroopa Liidu (EL) laienemine on juba toonud ja toob veel Eesti jaoks kindlasti kaasa mitmeid uusi võimalusi: nt lihtsustas ta paljude siinsete ettevõtete ligipääsu EL turule ja sealsete firmade pääsu Eestisse. Turulepääsu lihtsustumine peaks seega tõenäoliselt soodustama ka otseste välisinvesteeringute (OVI) sissevoolu (kuigi siin konkureerib Eesti teiste EL liikmesmaadega ja ka teistega, nt Venemaaga). See võib omakorda avaldada Eesti majandusele nii positiivset kui negatiivset mõju. Käesoleva artikli eesmärgiks on uurida, kuidas võiks seoses EL liikmeks saamisega muutuda Eesti ligitõmbavus OVI sihtkohana ning millist mõju sellised investeeringud Eesti majandusele avaldavad. Selleks võrreldakse Eesti ja teiste Eesti lähedal asuvate EL liikmesmaade investeerimiskeskkonda ja tuuakse ka mitmeid näiteid OVI positiivsetest ja negatiivsetest mõjudest konkreetsetele ettevõtetele. Artikkel lõpeb mitmete majanduspoliitiliste soovitustega.
Otseste välisinvesteeringute sissevool Eestisse
2004. aasta 30. juuni seisuga on Eesti saanud 92,3 mld kr eest otseseid välisinvesteeringuid (Eesti Pank 2004). Sealhulgas investeeriti 2004. aasta kuue esimese kuuga Eestisse 6,2 mld kr (vt joonis 1).
Joonis 1. Otseste välisinvesteeringute sissevool Eestisse, 1992-2004 (I poolaasta), mld kr (Eesti Pank 2004)
Kõige enam on Eestisse investeerinud Rootsi ja Soome ettevõtted: kokku 62 mld kr ehk 67,6% OVI koguhulgast (Eesti Pank 2004). Rootsi investorid kuuluvad ka kolme kõige rohkem otseseid välisinvesteeringuid saanud Eesti ettevõtte — Eesti Telekomi, Ühispanga ja Hansapanga — omanikeringi, samas kui Soome omanikke on kümnest enim välisinvesteeringuid saanud firmast neljal: Hansapangal, Kunda Nordic Tsemendil, Rakvere Lihakombinaadil ja Sampo Pangal (vt tabel 1). Kokku on EL liikmesriikide osatähtsus Eesti otseinvesteeringukapitalis üle 80 protsendi (Eesti Pank 2004). Kümne suurima OVI sissevooluga firma omanike hulgas on ka Suurbritannia, Austria, Hollandi, Luksemburgi ja Itaalia investoreid. Vaid üks firma — üheksandal kohal asuv Horizon Tselluloosi ja Paberi AS — kuulub väljastpoolt Euroopa Liitu pärinevatele investoritele (Invest in Estonia 2004).
Tabel 1. Kümme suurimat Eesti ettevõtetesse tehtud investeeringut (2003. a. lõpu seisuga)
|
ettevõte |
sektor |
investeering, mln kr |
investori(te) emamaa(d) |
1. |
Eesti Telekom |
telekommunikatsioon |
910.9 |
Rootsi USA Holland |
2. |
Eesti Ühispank |
pangandus |
658.6 |
Rootsi |
3. |
Hansapank |
pangandus |
541.9 |
Rootsi Soome Suurbritannia Austria |
4. |
Kunda Nordic Tsement |
tsemendi tootmine |
374.1 |
Soome |
5. |
Rakvere Lihakombinaat |
lihatööstus |
361.1 |
Soome |
6. |
Shell Eesti |
kütuste müük |
332.1 |
Suurbritannia |
7. |
Sampo Pank |
pangandus |
323.0 |
Soome |
8. |
Baltex 2000 |
tekstiili tootmine |
313.6 |
Singapur Suurbritannia Holland |
9. |
Horizon Tselluloosi ja Paberi AS |
paberi tootmine |
254.2 |
Singapur USA |
10. |
Pro Kapital Grupp |
kinnisvaraarendus |
223.6 |
Itaalia |
Allikas: Invest in Estonia 2004
Peamiselt on investeeritud finantsvahendusse, töötlevasse tööstusesse ning veonduse, laonduse ja side valdkonda: 58,7 mld kr ehk 63,6% kõigist sissetulnud investeeringutest (vt tabel 2). Kümne enim otseseid välisinvesteeringuid saanud firma hulgas on kolm panka: Ühispank, Hansapank ning Sampo Pank (vt tabel 1).
OVI positsioon riigiti |
OVI positsioon tegevusalade lõikes |
||||
|
Mln kr |
% |
|
Mln kr |
% |
Rootsi |
38743 |
42.0 |
Finantsvahendus |
27939 |
30.3 |
Soome |
23671 |
25.6 |
Töötlev tööstus |
15484 |
16.8 |
USA |
4308 |
4.7 |
Veondus, laondus ja side |
15280 |
16.5 |
Taani |
2999 |
3.2 |
Hulgi- ja jaekaubandus |
13714 |
14.9 |
Holland |
2972 |
3.2 |
Kinnisvara, rentimine ja äritegevus |
11766 |
12.7 |
Norra |
2566 |
2.8 |
Elektrienergia-, gaasi- ja veevarustus |
2028 |
2.2 |
Saksamaa |
2338 |
2.5 |
Ehitus |
1892 |
2.0 |
Suurbritannia |
2126 |
2.3 |
Hotellid ja restoranid |
1730 |
1.9 |
Austria |
1644 |
1.8 |
Mäetööstus |
506 |
0.5 |
Venemaa |
1346 |
1.5 |
Põllumajandus, jahindus ja metsamajandus |
290 |
0.3 |
Portugal |
947 |
1.0 |
Muud |
1698 |
1.9 |
Muud |
8667 |
9.4 |
|
|
|
KOKKU |
92 327 |
100,0 |
KOKKU |
92 327 |
100,0 |
Allikas: Eesti Pank 2004
Eesti atraktiivsus otsestele välisinvesteeringutele
Ettevõtluse Arendamise Sihtasutus ja selle vanemnõunik välisinvesteeringute alal Andrus Viirg toovad Eesti investeerimiskliima atraktiivsuse iseloomustamiseks välja alljärgnevad punktid (Key Reasons 2004; Viirg 2004):
Lisaks sellele võivad välisinvestoritele huvi pakkuda stabiilne vahetuskurss, madal inflatsioon ja tõusvad riigireitingud. Ka eurole üleminek, mis võib kõige optimistlikumate prognooside kohaselt toimuda 2006. a. suvel, võib OVI sissevoolu suurendada.
Tabelis 3 on võrreldud mõningaid Eesti investeerimiskliima näitajaid vastavate andmetega teistest Läänemere äärsetest riikidest. Juurde on lisatud ka Ungari ja Tšehhi andmed, sest ka nende riikidega võistleb Eesti OVI sissevoolu pärast.
Tabel 3. Läänemere regiooni, Tšehhi ja Ungari investeerimiskliima näitajad 2004. aastal
Indeks ja koht maailmas |
Eesti |
Soome |
Rootsi |
Norra |
Taani |
Saksamaa |
Läti |
Leedu |
Poola |
Venemaa |
Tšehhi |
Ungari |
Majandusvabadus5 |
1.76 6. |
1.95 14. |
1.90 12. |
2.35 28. |
1.80 8. |
2.03 18. |
2.36 29. |
2.19 22. |
2.81 56. |
3.46 114. |
2.39 32. |
2.60 42. |
Välisinvesteeringud |
1.0 |
2.0 |
1.0 |
3.0 |
2.0 |
1.0 |
2.0 |
2.0 |
3.0 |
3.0 |
2.0 |
2.0 |
Väliskaubandus |
1.0 |
2.0 |
2.0 |
2.0 |
2.0 |
2.0 |
2.0 |
2.0 |
3.0 |
3.0 |
2.0 |
3.0 |
Korruptsioon6 |
5.5 33. |
9.7 1. |
9.3 6. |
8.8 8. |
9.5 3. |
7.7 16. |
3.8 57. |
4.7 41. |
3.6 64. |
2.7 86. |
3.9 54. |
4.8 40. |
Konkurentsivõime7 |
68.4 28. |
83.6 8. |
79.6 11. |
75.5 17. |
84.3 7. |
73.4 21. |
Andmeid pole |
42.0 57. |
52.1 50. |
56.4 43. |
57.2 42. |
|
Ettevõtete konku- rentsivõime |
51.1 31. |
76.8 10. |
68.0 16. |
55.1 27. |
77.4 9. |
48.7 34. |
21.1 36. |
31.8 52. |
33.1 50. |
36.5 47. |
||
Tehnoloogia, teadus ja tööjõud |
47.6 35. |
75.1 7. |
78.2 4. |
72.9 11. |
78.0 5. |
73.5 10. |
36.3 47. |
38.8 43. |
48.2 34. |
51.1 32. |
||
Makroökonoomiline edukus |
52.8 29. |
52.7 31. |
55.7 25. |
54.8 26. |
52.4 32. |
69.0 4. |
36.5 57. |
40.7 54. |
53.9 28. |
45.1 47. |
||
Valitsuse poliitika edukus |
68.9 15. |
77.6 4. |
64.1 19. |
66.9 17. |
77.4 5. |
50.2 34. |
21.6 58. |
45.0 40. |
38.3 48. |
43.9 43. |
||
Kasvu konkurentsi- võime8 |
4.96 22. |
6.01 1. |
5.80 3. |
5.33 9. |
5.61 4. |
5.24 13. |
4.54 37. |
4.39 40. |
4.15 45. |
3.46 70. |
4.48 39. |
4.61 33. |
Tehnoloogia arengu kiirus |
5.16 10. |
6.00 2. |
5.90 4. |
5.08 13. |
5.25 8. |
5.03 14. |
4.71 26. |
4.43 36. |
4.44 34. |
3.61 69. |
4.84 21. |
4.57 32. |
Ettevõtluse kasvu konkurentsivõime |
28. |
1. |
3. |
22. |
4. |
5. |
29. |
40. |
46. |
63. |
35. |
38. |
Ettevõtete tegevuse ja strateegia tase |
36. |
4. |
3. |
21. |
7. |
1. |
29. |
41. |
43. |
64. |
33. |
45. |
Riigi ärikeskkond
|
27. |
1. |
5. |
21. |
3. |
9. |
31. |
41. |
44. |
61. |
38. |
37. |
Riigirisk9 |
74.8 52. |
87.3 7. |
87.0 8. |
92.3 1. |
86.5 10. |
82.3 21. |
75.8 49. |
74.8 52. |
75.8 49. |
75.3 51. |
76.5 46. |
77.0 42. |
Poliitiline risk |
75.0 42. |
93.5 1. |
90.5 5. |
88.0 12. |
86.5 13. |
82.0 24. |
73.5 49. |
75.0 42. |
74.5 44. |
68.5 67. |
77.0 33. |
82.5 22. |
Majandusrisk10 |
37.5 54. |
44.0 11. |
44.0 11. |
48.0 1. |
43.0 13. |
41.0 25. |
38.5 44. |
37.5 54. |
37.5 54. |
39.5 35. |
36.0 71. |
35.0 85. |
Valitsuse efektiivsus11 |
0.78 49. |
2.01 6. |
1.84 15. |
1.84 14. |
1.99 7. |
1.76 17. |
0.67 55. |
0.61 57. |
0.61 58. |
-0.40 109. |
0.70 52. |
0.78 50. |
Inimareng12 |
0.85 36. |
0.94 13. |
0.95 2. |
0.96 1. |
0.93 17. |
0.93 19. |
0.82 50. |
0.84 41. |
0.85 37. |
0.80 57. |
0.87 32. |
0.85 38. |
OVI potentsiaal13 |
38. |
13. |
10. |
2. |
19. |
9. |
49. |
52. |
44. |
33. |
42. |
41. |
Kogu sissetulnud OVI maht per capita (USD) |
4753 |
8923 |
16093 |
10002 |
14110 |
6601 |
1443 |
1417 |
1350 |
364 |
4023 |
4207 |
Allikad: Heritage Foundation 2004; IMD 2004; Kaufmann jt 2003; PRS Group 2004; Transparency International 2004; UNCTAD 2004; UNDP 2004; Web Forum 2003; World Bank 2004
Tabelist 3 järeldub, et Eestis on võrreldes teiste vaatlusaluste riikidega kõige suurem majandusvabadus. Kõige väiksemad on ka takistused väliskaubandusele ja otsestele välisinvesteeringutele. Võrreldes teiste üleminekumaadega on Eestis kõige vähem korruptsiooni, tema ärikeskkond on kõige soodsam, valitsuse efektiivsus suurim ja konkurentsivõime, sealhulgas majanduskasvu konkurentsivõime, kõige kõrgem. Eesti ettevõtted on ühe hinnangu kohaselt isegi konkurentsivõimelisemad kui Saksamaa firmad. Tehnoloogia arengu kiiruselt ületatakse nii Saksa kui Norra ettevõtteid. Seda toetab ka valitsuse poliitika: poliitika edukuse poolest on Eesti maailmas 15. kohal. Samas jääb Eesti tehnoloogia, teaduse ja tööjõu konkurentsivõime maha Ungarist ja Tšehhist. Ka makroökonoomiliselt ja inimarengu tasemelt on Tšehhi edukam. Eesti majandusrisk on ühe hinnangu kohaselt madalam vaid Lätist ja Venemaast. Samas tundub see näitaja investoreid vähe huvitavat, sest Eestil on üleminekumaadest kõige suurem välisinvestorite ligimeelitamise potentsiaal. Seda näitab ka suurim sissetulnud OVI maht inimese kohta.
Euroopa Liiduga ühinemise mõju Eestisse tulevatele otsestele välisinvesteeringutele on praegu loomulikult vara hinnata. Mõningaid oletusi saab siiski teha. Majandusvabaduse edetabelis võib Eesti mõnevõrra tahapoole langeda, sest ühinemise tõttu pidi Eesti kehtestama tollid mitmetele EL piiridest väljajäävate riikide kaupadele. Arvatavasti langetab see väliskaubanduse vabaduse indeksit. See võib vähendada mõne investori huvi Eesti vastu. Samas ei tohiks see langus eriti suur olla, sest viimase majandusvabaduse indeksi järgi on Taani Eestist vaid 2 ja Rootsi 6 kohta tagapool (vt tabel 3). Need riigid on inimese kohta saanud ka Eestist rohkem otseseid välisinvesteeringuid.
Eesti perspektiivi kohta tulevikus otseseid välisinvesteeringuid ligi meelitada on antud ka mõningaid prognoose (vt tabel 4). Nende põhjal võib järeldada, et EL liikmeks saamine võib OVI sissevoolu nii suurendada kui vähendada. Siiski on alust teatavaks optimismiks. Seda näitavad ka mõned hiljuti käivitanud suured projektid: nt 3,8 mld kr suurune investeering Galvexi terasetöötlemis- ja 2,38 mld kroonine investeering Kunda tselluloositehasesse.
Tabel 4. OVI sissevoolu suurendavad ja vähendavad tegurid seoses EL liikmeks saamisega
Sissevoolu suurendajad |
Sissevoolu vähendajad |
· Seoses liitumisega kadusid piirangud EL kodanike, sh. juhtide, töötamisele Eestis. · Euro kasutuselevõtt kajastub juba praegu krediidireitingutes ja intressimarginaalides, ta võib ka kiirendada majanduskasvu, suurendada majanduse stabiilsust ja pikaajalist tööhõivet. · Kui Eestis hakatakse rohkem tähelepanu pöörama innovatsioonile ja toodete lisandväärtuse tõstmisele ning õpitakse seejuures teiste EL liikmesriikide kogemustest, suurendab see OVI sissevoolu. · Et mitmed EL liikmesmaad piiravad endiselt Eesti tööjõu liikumist oma tööturule, aeglustab see palkade ühtlustumist ja seetõttu meelitab Eesti endiselt ligi madalatest tootmiskuludest huvitatud investoreid. · EL liikmeks saamine vähendas mitmete potentsiaalsete investorite arvates Eesti kui investeerimiskeskkonna riskiastet . · Eestisse võidakse investeerida eesmärgiga pääseda EL siseturule; kui Eesti suhted Venemaaga paranevad, võivad siia sellise eesmärgiga investeerida nt selle riigi ettevõtjad. |
· Välisinvestorid on juba mitmed taasiseseisvumise ajal puudunud teenuseliigid välja arendanud, seega võib OVI sissevool teenustesektorisse väheneda. · Privatiseerimine on praktiliselt lõppenud. · Kaupade liikumine teistesse EL liikmesriikidesse on lihtsustunud ja seega pole nendele turgudele sisenemiseks ilmtingimata vaja investeerida (nt Eestisse võib Lätist ka kaupu sisse tuua, siia pole eraldi tehast vaja ehitada). · Tulevikus ühtlustuvad palgad Eestis ja mujal Euroopa Liidus ja see vähendab madalatele toomiskuludele suunatud investeeringute sissevoolu. · Iirimaa kogemus
näitab, et OVI sissevool võib oluliselt suureneda ka alles aastaid pärast EL
liikmeks olekut, aga Kreekas pole üldse olulist otseste välisinvesteeringute
sissevoolu kasvu täheldatud. |
Allikad: Chandler jt 2003; Kraft 2004.
Otsestel välisinvesteeringute sissevoolul on mitmeid positiivseid jooni. Näiteks aitavad nad lahendada üleminekumaade kõige tõsisemat probleemi — majanduse ümberstruktureerimist. Nad suurendavad riigi investeerimisvõimet, toovad sinna uut kapitali, kaasaegseid tehnoloogiaid ja teadmisi. Need võivad üle kanduda ka kohalikesse ettevõtetesse (Drabek, Griffith-Jones 1998; Dunning 1994), mis välisosalusega firmadega koostööd teevad.
Välisosalusega firmad suudavad tihti toota konkurentsivõimelisemat toodangut kui kodumaise kapitaliga ettevõtted: neil võib nt olla rohkem teadmisi. Välisinvestoritel on tavaliselt oma emamaal mitmeid kasulikke kontakte, seetõttu hakkab investeeringuid saanud firma tihti eksportima oma investori kodumaale (Blomström 1990) — Rootsi osalusega ettevõte ekspordib Rootsi, Soome kapitaliga firma Soome jne — või tema teiste tütarfirmade asukohamaale. Sellist seost on näha ka Eestis. Nt Saint Gobain Sekurit Eesti müüb praktiliselt kogu oma toodangu korporatsioonisiseselt. Ühiselt hangitakse ka osa toorainest. Lisaks sellele on see firma saanud omanikult vajalikku oskusteavet ja muud informatsiooni.
Sellest tulenevalt on leitud, et välisosalusega firmadel võib olla kohaliku kapitaliga firmadega võrreldes vähem probleeme nii eksportimisel kui ka firma edasisel laiendamisel ja arendamisel. Seda on näidanud ka mitmete Eestis läbi viidud küsitluste andmed (vt ka Vissak 2003).
Väliskapitali sissevool võib kaasa tuua uued juhtimisstiilid ja senisest efektiivsemad töö korraldamise meetodid (Dunning 1994). Samas võib töö efektiivsuse tõus tuua kaasa töötajate koondamise. See probleem võib veelgi teravneda siis, kui OVI suurendavad konkurentsi sihtriigi turul ja seetõttu hakkavad ka kohaliku kapitaliga ettevõtted konkurentsis püsimiseks välisosalusega firmade eeskujul tootmise efektiivsust tõstma. Samas võivad nad seetõttu hakata ka oma tooteid ja tehnoloogiat uuendama ning eksporti suurendama ja see avaldab majandusele tervikuna positiivset mõju.
OVI sissevool võib seega parandada sihtriigi kaubandusbilanssi (suurendada eksporti rohkem kui importi) nii otseselt ehk välisinvesteeringu saanud firma kaudu kui ka kaudselt ehk kohalike ettevõtete kaudu (The Macroeconomic Analysis 2001). Selline seos kehtib eriti siis, kui investeering ongi ekspordile orienteeritud (investeeritakse ühte riiki eesmärgiga sealt teistesse eksportima hakata). Eestiski on palju selliseid välisosalusega ettevõtteid, mis ekspordivad suurema osa oma toodangust (nt eelpoolnimetatud Saint Gobain Sekurit Eesti, aga ka Kreenholm ja Baltika). Ka tervikuna ekspordivad Eestis tegutsevad välisosalusega firmad suurema osa oma toodangust kui kohalikud ettevõtted (Vissak 2003). Lisaks sellele võib mõne investeeringuga kaasneda impordi vähenemine — nt siis, kui enne antud toodet kodumaal toodetud pole.
Väliskapitali sissevool võib suurendada ka töökohtade arvu sihtriigis, seega vähendada tööpuudust (eriti siis, kui rajatakse uus firma). Ka kohalikud firmad võivad senisest rohkem tööd saada — nt hakata välisosalusega ettevõttele toorainet tarnima või allhanketöid tegema (Dunning 1994).
Soov rohkem otseseid välisinvesteeringuid saada võib suurendada riigi majanduse avatust, sundida teda oma mainet parandama ning senisest stabiilsemat majanduspoliitikat rakendama. Sellest võivad kasu saada ka kohaliku kapitaliga ettevõtted. Mõnikord võib isegi paraneda riigi keskkonnaseisund, kui välisinvestorid vahetavad vanad seadmed välja uute, säästlikumate vastu (The Macroeconomic Analysis 2001).
OVI võivad suurendada riigi maksutulusid nii käibe- kui tulumaksu osas, eriti kui rajatakse uusi ettevõtteid või suurendatakse olemasolevate toodangumahtu (Dunning 1994). Lõpptulemusena võib väliskapitali sissevooluga kaasnenud efektiivsem ressursside jaotus ja tootlikkuse suurenemine kiirendada riigi majanduskasvu (Drabek, Griffith-Jones 1998; The Macroeconomic Analysis 2001).
Otseste välisinvesteeringute negatiivne mõju sihtriigile
Väliskapitali sissevool on tavaliselt ebaühtlane ja selle täpne maht raskesti prognoositav: mõnel aastal investeeritakse ootamatult palju, teisel vähe. Seda on selgelt näha ka jooniselt 1: nt 2002. ja 2003. a. OVI sissevoolud erinesid üle 2,5 ja reinvesteeritud tulud üle kahe korra (Eesti Pank 2004). See võib raskendada riigi majanduspoliitika kavandamist: nt Eestis on raske selle tõttu prognoosida juriidilise isiku tulumaksu laekumist (reinvesteeritud tulud on maksuvabad) ja seetõttu on raskem ka riigieelarvet planeerida. Eelarve suurus võib mõnikord sõltuda ka erastamise edukusest (sedagi pole alati kerge prognoosida): nt osa Eesti Telekomi ja Eesti Merelaevanduse erastamisest laekunud rahast läks riigieelarvesse.
Tabelist 2 järeldus, et ligi pool kogu OVI sissevoolust on suundunud Eesti finantsvahendusse ja töötlevasse tööstusse. Kapitali koondumine üksikutesse sektoritesse võib deinvesteerimise (investeeringute riigist välja viimise) korral tuua majandusele kaasa olulise negatiivse mõju. Probleemiks võib saada ka see, et üle 2/3 kõigist otsestest välisinvesteeringutest on Eestisse tulnud Rootsist ja Soomest. Nende riikide majandusseisu halvenemine võiks seetõttu Eesti majandusele negatiivselt mõjuda. Probleeme võivad tekitada isegi ühe suure välisinvestori majandusraskused: nt 2003. a. andis Elcoteq 14% kogu Eesti ekspordist ja tema omaniku otsus siin tootmine sulgeda mõjutaks Eesti majandust väga olulisel määral.
Nagu eelpool mainitud, on Eesti finantssektor teistega võrreldes saanud kõige rohkem otseseid välisinvesteeringuid. See võib pankade suurenenud likviidsuse tõttu kaasa tuua liiga suure riskantsete laenude andmise. See oht on olemas ka Eestis: 2003. a. lõpuks ületas Eesti eraisikute laenude-liisingute kogumaht 23 mld kr, mida finantseeriti peamiselt välisrahaga (Eesti Pank 2004).
Suur väliskapitali sissevool toob kaasa rahahulga ja eratarbimise suurenemise sihtmaal, mis võib omakorda suurendada importi ja kiirendada inflatsiooni (Drabek, Griffith-Jones 1998). Impordi ülekaal on üks Eesti maksebilansi suuremaid probleeme: nt 2003. a. imporditi kaupu 85.4, eksporditi vaid 63.5 mld kr eest (Eesti Pank 2004). Eriti suur on see oht siseturule orienteeritud OVI korral: firma vajab välismaa tehnoloogiat, toorainet ja muid sisendeid, aga ise (peaaegu) ei ekspordi (Brouthers jt 1996). Impordi kasvule võib viia ka see, et sageli on palgad välisosalusega ettevõtetes kõrgemad kui kodumaistes. Nt 2004. a. II kvartalis oli Eestis välisosalusega firmades keskmine brutopalk 9475, kohaliku osalusega eraettevõtetes aga 6458 kr (Statistikaamet 2004). Taolised erinevused võivad soodustada tööjõu voolamist välisosalusega ettevõtetesse või ka välismaale, omaniku teistesse firmadesse (Walters, Blake 1992) ja seada kohaliku osalusega firmad raskesse olukorda.
Jooniselt 2 selgub, et Eestis toimub pidev ja küllaltki järsk palgakasv. See võib tulevikus viia madalatele tootmiskuludele orienteeritud OVI väljavooluni ja selle kaudu suurendada tööpuudust. Viimane on Eestis ka praegusel hetkel küllaltki oluline probleem: 2003. a. lõpu seisuga oli Eestis tööta 10% tööjõust, Ida-Virumaal 18,2% (Statistikaamet 2004). Kreenholmi kavatsus koondada 2005. a. lõpuks 1000 töötajat süvendab seal piirkonnas probleeme veelgi.
Joonis 2. Eesti keskmine brutokuupalk IV kvartali seisuga aastatel 1991-2004 (2004. aastal II kvartali seisuga), kr (Statistikaamet 2004)
Suure OVI sissevoolu probleemiks on ka see, et valitsus võib soovida kasutada väliskapitali sissevoolu avaliku sektori (riigieelarve) defitsiidi finantseerimiseks. OVI sissevool võib isegi välisvõlga suurendada, sest riik muutub seeläbi laenajate silmis majanduslikult edukamaks (Drabek, Griffith-Jones 1998). Eesti valitsussektor on siiani olnud netolaenaja, mitte netovõlgnik (2003. a. II kvartali lõpu seisuga ületasid välisvõlanõuded välisvõlakohustusi 6,2 mld kr võrra), kuid kõigi ülejäänud sektorite 32,4 mld kr suurust netovälisvõlga (Eesti Pank 2004) võib pidada juba küllaltki suureks.
Otsesed välisinvesteeringud võivad kaasa tuua sihtriigi jaoks ebasoodsa ressursside ümberjaotuse (nt hakatakse tootma tööjõumahukat toodangut, töötajaid ei koolitata ja ise uusi tooteid välja ei arendata) ning sellest tuleneva majanduskasvu aeglustumise ja isegi maksutulu vähenemise (Dunning 1994; Walters, Blake 1992). Sellist probleemi on nähtud ka Eestis, kus mitmetes tööstusharudes on välisomanike survel suurenenud allhanketööde osa. Sellised tellimused on paraku ebastabiilsed: nt Tarkoni laienemist segab ühe Rootsi tellija omanikevahetus, mille tõttu võib selle allhankepartneri tellimus lõppeda.
Muudest OVI sissevooluga kaasnevatest probleemidest võib mainida veel kultuurikonflikte (Dunning 1994), võimalikku kahju loodusele (Walters, Blake 1992) ja konkurentsi vähenemist (Dunning 1994). Lisaks sellele võivad mõned riigid kulutada suuri summasid OVI ligimeelitamiseks ja samas jätta toetuseta kodumaised investorid, kes sellist abi rohkem vajaksid (Walters, Blake 1992). Pealegi võivad mõned välisinvestorid hiljem riigist lahkuda ja tootmise sulgeda (nt Eesti Tubakas). Ka (võimaliku) emamaa poliitilist survet võib pidada ohuks (nt USA surve Eestile, et NRG Energy saaks erastada Eesti Energia).
Kokkuvõte ja soovitused Eesti majanduspoliitika kujundamiseks
Kokkuvõtteks võib öelda, et väliskapitali sissevool avaldab sihtriigile nii positiivset kui negatiivset mõju (vt tabel 5). Üldiselt peaks siiski peale jääma positiivne mõju. Seoses EL liikmeks saamisega võib Eestisse tulnud OVI struktuur muutuda, aga see mõju peaks avalduma pikema perioodi jooksul. Tõenäoliselt on oodata OVI sissevoolu kasvu. Et seda suurendada ja tagada, et OVI positiivne mõju ületaks negatiivse, võib vaja olla senisest aktiivsemaid majanduspoliitilisi samme.
Tabel 5. OVI sissevoolu positiivsed ja negatiivsed mõjud
Sissevoolu plussid |
Sissevoolu miinused |
· majanduse ümberstruktureerimine · kaasaegsed tehnoloogiad ja teadmised · konkurentsi ja ekspordi kasv · töö efektiivsuse suurenemine · uued töökohad · impordi vähenemine · koostöö kohalike firmadega · majanduspoliitika stabiilsus · keskkonnaseisundi paranemine · riigi maksutulu kasv · majanduskasvu kiirenemine
|
· ebaühtlane ja raskesti prognoositav · kapitali koondumine üksikutesse sektoritesse võib deinvesteerimise korral tuua majandusele kaasa olulise negatiivse mõju · sõltumine välisinvestorist/riigist · hindade, tarbimise, laenude ja impordi kasv · töökohtade vähendamine · ebasoodne ressursside ümberjaotus · maksutulu vähenemine · majanduskasvu aeglustumine · muud: nt konfliktid, looduskahju, konkurentsi vähenemine, poliitiline surve, suur kulu soodustustele |
Allikas: autori kokkuvõte eelnevast diskussioonist
Eestisse tuleks senisest enam meelitada ekspordile suunatud otseseid välisinvesteeringuid ning mõjutada siin tegutsevaid firmasid rohkem oma tooteid ja tehnoloogiat uuendama. Selleks tuleb säilitada stabiilne majanduskeskkond, investeerida infrastruktuuri (sh Tallinna lähiümbrusest kaugemale), haridusse ja teadusesse ning luua soodsad tingimused eksportimiseks (nt aidata ettevõtetel välismaal koostööpartnereid leida, korraldada kursusi jne). Ka riiklikud ekspordi toetamise organisatsioonid võiksid end senisest rohkem (välismaa) ettevõtjatele tutvustada. Lisaks sellele tuleb toetada ka kohalikku ettevõtlust: ühisettevõtete loomine eeldab aktiivsete ja edukate kohapealsete partnerite olemasolu.
Tähtis on ka ennast rohkem välismaal tutvustada. Kaaluda võiks ka keskendumist mõnele üksikule, suurema lisandväärtusega tööstusharule või sektorile: käesoleval hetkel pööratakse välisinvestorite ligimeelitamisel Eestis tähelepanu kolmele laiale valdkonnale — tööstus (eriti masina-, elektroonika-, plasti-, puidu- ja mööblitööstus), teenused ja logistika (sh teeninduskeskused, turism ja tööstuslik kinnisvara) ning innovaatilised tooted (Key Reasons 2004). Selline lähenemine ei pruugi piisavalt efektiivne olla ja ka ressurssidest ei pruugi piisata. Tugeva, suure lisandväärtusega klastri väljaarendamine võiks tuua majandusele olulist kasu. Siin tuleb loomulikult arvestada ka kohalike ettevõtjate huvide ja võimalustega, sest muidu ei kujune nende ja välisosalusega firmade vahel tugevaid sidemeid ja kohaliku ettevõtluse kasu jääb minimaalseks.
Kirjandus
B l o m s t r ö m, Magnus 1990. Transnational Corporations and Manufacturing Exports From Developing Countries. New York: United Nations.
B r o u t h e r s, Lance Eliot, Steve W e r n e r, Timothy J. W i l k i n s o n 1996. The Aggregate Impact of Firms’ FDI Strategies on the Trade Balances of Host Countries.— Journal of International Business Studies, 27 (2), pp. 359-373.
C h a n d l e r, Mark, Alf V a n a g s, Urmas V a r b l a n e 2003. A Survey of FDI in the Baltic states: Where do We Stand on the Threshold of EU Accession? — Baltic Economic Trends, 3, pp. 17–29.
D r a b e k, Zdenek, Stephany G r i f f i t h- J o n e s 1998. Managing Capital Flows in Transition Economies with a Case-Study of Central and Eastern Europe, WTO ERAD Staff Working Paper, 98-04. Vt http://www.wto.org/english/res_e/reser_e/ae9804_e.htm
D u n n i n g, John H. 1994. Re-Evaluating the Benefits of Foreign Direct Investment.— Transnational Corporations, 3 (1), pp. 23–51.
E e s t i P a n k 2004. Kodulehekülg. Vt http://www.eestipank.info
H e r i t a g e F o u n d a t i o n. 2004. 2004 Index of Economic Freedom. Vt http://www.heritage.org/research/features/index/countries.html
I M D 2004. The World Competitiveness Scoreboard 2004. Vt http://www02.imd.ch/documents/wcy/content/ranking.pdf
I n v e s t i n E s t o n i a 2004. Companies with Major Shareholding 2003. Vt http://www.investinestonia.com/pdf/Companies_with_major_foreign_shareholdings_2003.pdf
K a u f m a n n, Daniel, Aart K r a a y, Massimo M a s t r u z z i 2004. Governance matters III, Governance Indicators for 1996-2002, World Bank, Vt http://www.worldbank.org/wbi/governance/pdf/govmatters3.pdf
K r a f t, Vahur 2004. Eesti edukas Euroopas. Ettekanne Eesti Panga konverentsil, 03.05.2004. Vt http://www.eestipank.info/pub/et/dokumendid/publikatsioonid/seeriad/koned/_20040503.html?objId=431265
K e y R e a s o n s Why You Should Invest in Estonia. 2004. Vt http://www.investinestonia.com/index.php?option=displaypage&Itemid=51&op=page&SubMenu=
P R S G r o u p 2004. International Country Risk Guide. Vt http://www.prsgroup.com/icrg/sampletable.html
S t a t i s t i k a a m e t 2004. Koduleheküg. Vt http://www.stat.ee/
T h e M a c r o e c o n o m i c A n a l y s i s Team of NEWTON Research Department 2001. Foreign Direct Investment: Theoretical Approach, Macroeconomic Analysis, 4, Vt http://www.newton.cz/redsys/docs/analyzy/macroanalyses/0104_FDI___Theoretical_Approach.pdf
T r a n s p a r e n c y I n t e r n a t i o n a l 2004. Global Corruption Report 2004. Vt http://www.globalcorruptionreport.org/download.htm
U N C T A D 2004. World Investment Report. 2004. Vt http://www.unctad.org/en/docs//wir2004_en.pdf
U N D P 2004. Human Development Report 2004. Vt http://hdr.undp.org/reports/global/2004/pdf/hdr04_HDI.pdf
V i i r g, Andrus 2004. Estonia – an Attractive Investment Location in the Northern Europe. — Estonian Ministry of Foreign Affairs. Vt http://www.vm.ee/eng/kat_131/aken_prindi/4355.html
V i s s a k, Tiia 2004. The Internationalization of Foreign-Owned Enterprises in Estonia: An Extended Network Perspective, University of Tartu Doctoral thesis, 8. Vt infutik.mtk.ut.ee/~tvissak.ri/TiiaVissakDokUus.doc
W a l t e r s, Robert S., David H. B l a k e 1992. The Politics of Global Economic Relations, Prentice-Hall.
W e b F o r u m 2003. Global Competitiveness Report 2003-2004. Vt http://www.weforum.org/pdf/Gcr/GCR_2003_2004/GCI_Chapter.pdf
W o r l d B a n k 2004. World Development Indicators 2004. Vt http://www.worldbank.org/data/wdi2004/pdfs/table2-1.pdf
Märkused
1 2003. aastal eksportis Eesti kaupu Läänemere regiooni riikidesse 46.5 miljardi krooni eest ehk 73.1% koguekspordist (Statistikaamet 2004 ja Eesti Pank 2004; autori arvutused).
2 2003. a. moodustas Eesti eksport 50,5% SKP-st (Statistikaamet 2004).
3 Eesti keskmine palk oli 2004. aasta teises kvartalis 7411 krooni (Statistikaamet 2004).
4 2003. a. oli kõrgharidusega 32,3% tööjõust (Statistikaamet 2004).
5 Iga riik 155-st sai 10 erineva näitaja eest hindeid 1-st 5-ni, sh. 1.0 tähendab kõige vabamat ja 5.0 kõige reguleeritumat majandust.
6 Kokku mõõdeti seda näitajat 133 riigis. 10 tähendab kõige väiksemat ja 0 kõige suuremat korruptsiooni.
7 Kokku uuriti 51 riiki ja 9 piirkonda. Hinde 0 sai kõige vähem, 100 kõige rohkem konkurentsivõimeline.
8 See näitaja iseloomustab riigi võimet hoida pikemaajaliselt pidevalt majanduskasvu. Kokku järjestati 102 riiki. Hinnanguid anti 1-st 7 punktini, sh. 7 on kõige konkurentsivõimelisem.
9 Hinnati 140 riiki. 0…49.5 tähendab väga kõrget, 80…100 väga madalat riski. See on vaid üks paljudest riigiriski hinnangutest. On ka neid, kus Eesti riski hinnatakse tunduvalt madalamaks, kui nt Venemaa oma.
10 Kõige madalam risk on saanud hindeks 50, kõige kõrgem 0.
11 Hinnatavaid riike oli 195. Maksimaalne väärtus oli 2,5 (kõige efektiivsem) ja minimaalne (kõige ebaefektiivsem) -2,5.
12 Kokku hinnati 177 riiki. 1 tähistab kõrgeimat ja 0 madalaimat arengut.
13 Hinnati 140 riiki. Riigi koht näitab tema võimet tõmmata ligi otseseid välisinvesteeringuid (pingereas esimesel kohal asuv riik on kõige ligitõmbavam).