Pealkiri: Otsese ülemuse mõju tööga rahulolule ja firma sisemisele imagole
Autor: Aune Past (Aune.Past@ut.ee)
Organisatsioon: TÜ ajakirjanduse ja kommunikatsiooni osakond, lektor
Märksõnad: firma imago, pühendumus, juht
ESTONIAN
SOCIAL
SCIENCE
ONLINE


1. Imago definitsioonid

Läänemaailma ettevõtlus on alati olnud väga numbrikeskne ja  mitte-keeleline. Sujuv sõnakasutus on jäänud väheusaldatava poliitilise kommunikatsiooni ja reklaami valdkonda. Traditsioonilised juhtimisteooriad on jätnud keelele nähtamatu rolli (Czerniawska 1997: 7).

 Ettekanne keskendub organisatsiooni sisemise imago analüüsile ja  otsese   ülemuse mõjule firma imago kujunemisele töötajate seas.  

Daft (Daft 1986:9) defineerib organisatsiooni kui sotsiaalset üksust kui eesmärgile orienteeritud vabatahtlikult struktureeritud  selgestieristuvate piiridega tegevussüsteemi.

Selline definitsioon, mis rõhutab  eesmärgipärasust, viitab aga kommunikatsioonile. Eesmärgid  on määratletavad sotsiaalses protsessis argumenteerimise ja dialoogi käigus, kus justifikatsioon ja legitimatsioon mängivad olulist rolli (Anderson 1983:214). Eesmärkide sõnastamine ja tutvustamine, eesmärkide täitmisele mobiliseerimine toimub kommunikatsiooni käigus. Kommunikatsiooniprotsessis luuakse tähendusi. Erinevas situatsioonis olevad inimesed tõlgendavad tegelikkust erinevalt (Grunig 1993:125). Organisatsiooni liikmete seas ei valitse mitte üks ja ühtlane ettekujutus sellest, mis organisatsioon on. Organisatsioonil on palju erinevaid imagoid, mida on loonud nii sisemised kui välimised sihtgrupid (Fombrun 1996:14).

Organisatsiooni sisemine imago on sisemine subjektiivne teadmine iseendast.

Organisatsiooni subjektiivne  tähendus  (sisemine imago) tekib  erinevate piltide liitmise teel.  Imagod ratsionaliseerivad inimeste tegevused ( Morgan, Frost, Pondy 1983:24).

Mõiste „imago“  on ambivalentne, selle termini kasutamisest oleks kergem hoiduda. Samas ei kirjelda ükski teine termin (skeem, pertseptsioon)  nii täpselt mentaalset pilti, mis tekib inimese või grupi teadvuses organisatsioonist. Imago kui kujutluspilt, kui kognitiivne ühik on subjektiivne teadmine organisatsioonist, mis ei pruugi vastata tegelikkusele, kuid mis tema loojate jaoks on reaalne tegelikkus, mis mõjutab käitumist.

Imago käsitlused võib jagada kaheks, ühed, mis tegelevad imago kui kognitiivse struktuuriga, kui subjektiivse teadmisega, mis tekib sihtgruppides. Sellist imagot nimetatakse inimlikuks imagoks ja see vastab kiiresti küsimusele, mis organisatsioon on. Teine imago käsitlus tegeleb enam organisatsiooni visuaalse imagoga, selle loojateks on spin doctorid ja image makerid, sellist imagot võib nimetada instrumentaalseks. Instrumentaalse imago eesmärk on müüa ennast läbi sümbolkommunikatsiooni võimalikult soodsas valguses. Eesti keeles võiks kognitiivpsühholoogilist pilti nimetada imago ja müügisuunalist pilti imidž.

Imago on sihtgruppides tekkinud kujutluspilt organisatsioonist, imidž on instrumentaalne töövahend endast parima mulje jätmiseks.

Kognitiivpsühholoogia rõhutab, et  imago on tunnetamise vorm.  Imago on otsustamise puhul oluline, siin toimivad kognitiivsed skeemid, imago on mõtlemise komponent (Beach, 1990).  Tänases suhtekorraldusalases kirjanduses kasutatakse sageli imago mõistet samast kontseptsioonist lähtudes : imago on kõik see, mis toimub meeltes . (Gleitman, 1987:5 ptk., Anderson, 1985:2 ptk.).

Kognitiivpsühholoogid on identifitseerinud hulga kognitiivseid elemente. Osa neist kuulub objektide ja teised omaduste juurde.

Marketingidiskursust pooldavad ja instrumentaalset imagot loovad imago uurijad ja turundajad peavad just objektide ja omaduste  ühendusi silmas kui nad kirjeldavad brandi imagot, produkti imagot või organisatsiooni imagot (Kotler & Armstrong, 1991:151, 292, 612). Imago antud ettekandes ei ole käsitletud  mitte sõnumi saatja ja saaja  seiskohalt, kus edastatakse objekti omadusi kirjeldavat sõnumit saajale,   vaid ühiskonna kahe tahu, kes tähistavad tegelikkust või määratlevad olukorda eri viisil oma seisukohtadest lähtudes, vastastikkuse tegevuse sotsiaalset produkti.

Imago tekkeprotsess areneb sotsiaalse elu isikliku ja avaliku konteksti taustal. Imago formeerumise protsess on ülimalt komplitseeritud ja mõjutatud intersubjektiivsetest teguritest, mis alluvad halvasti uurimismeetoditele.

Inimesed mõtlevad ja suhtlevad üksteisega sümbolite abil, nende sümbolite tähendusi kujundatakse pidevalt igapäevases  kommunikatsioonis. Oma kogemused tõlgendatakse läbi igapäevase vastastikuse interaktsiooni teiste inimestega. Inimesed ei ole lihtsalt süsteemi strukturaalsetele nõudmistele reageerijad, vaid tähenduse aktiivsed loojad. Organisatsiooni sisemine  imago on ühe poole ehk enda tähistamise (märkimise, tähenduse andmise) ja teise poole ehk subjekti poolne  objekti tähenduse andmise vastastikkuse mõju väli Subjektiivsed imagod ei sisalda mitte ainult teadmisi, vaid ka hinnanguid.   Küsimus on selles, kuidas üks tõlgendamine mõjutab teise subjektiivset teadmist. 

Boulding (1956)  näeb ühiskonda kui üksikisikute summat, tema isiksusekeskses lähenemises jääb küsitavaks, mis mõjutab tähenduse teket, kas inimese hinnangud, teadmised, kogemused või on siin olulised ühiskondlikud stereotüübid. Individualismi vastaskohta esindab Durkheim (1960) oma väidetega  kollektiivselt toodetud stereotüüpidest. Inimese keel on kollektiivne looming.  Üksikisikute teadmised on variatsioon kollektiivsest. Keele omandamisel omandavad inimesed ka oskuse abstraheerida maailma.  

Kasutatud kirjanduse ja varasemate uuringute põhjal defineerin  imago järgmiselt:

Organisatsiooni imago on sihtgruppides organisatsioonist tekkinud kujutluspilt. Imago on  organisatsiooni suhtumise aluseks. Imago on väli kahe  tegelikkust erinevalt tajuva subjekti vahel, mis tekib vastastikkuse mõju tulemusena. Imago on  situatsiooniline. Imago sisaldab erinevaid kognitiivseid ühikuid ja hinnanguid.

Definitsioonina tundub olevat õigem määratleda imagot väljana organisatsiooni ja tema sihtgruppide vahel. Seda välja mõjutavad organisatsiooni sõnumid ja käitumine ning sihtgruppide huvid, hoiakud, skeemid. Selles väljas toimub vastastikkune mõjutamine.  Imagoväli sisaldab nii organisatsiooni endast soovitud pilti kui ka organisatsiooni käitumist ja teiselt poolt subjekti (sihtgrupi) mõju organisatsioonipoolse sümbol- ja käitumusliku kommunikatsiooni tõlgendamisele.  Imagoväli sisaldab vastust küsimusele: mis see on. See vastus ei ole staatiline ega standardne. Igas situatsioonis on imagoväli unikaalne ja situatiivne. Organisatsiooni suhtekorraldaja tegeleb soovitud imagoga, sõnumite saatmisega, kommunikatsioonistrateegia peaks tegelema imagoga sihtgruppide vaatekohast.

Suhtekorralduslikus mõistes on efektiivne siduda imago positiivsete käitumuslike suhetega organisatsiooni ja tema sihtgruppide vahel. Positiivset imagot ei saa luua, kui organisatsiooni tegelik olemus sellele ei vasta. Imago ei ole midagi illusoorset.  Imago on sihtgrupi mulje organisatsioonist. Imago on sihtgrupi või selle liikme jaoks sama, mis tegelikkus. Kuigi organisatsioon võib olla aja jooksul muutunud, suhtub inimene temasse ikka vastavalt oma ettekujutusele temast, kuni pole tekkinud uut ettekujutust (Past, 2001, Past 2004).

Grunig (1993:129) leiab, et suhtekorralduslikud  probleemid tekivad, kuna turundusinimesed ei tee vahet turunduskommunikatsioonil ja psühholoogial. Nii jääb mulje, et soovitud imagot võib promotsioonis luua otse inimeste pähe. Toote imago kuuluks nagu toote juurde, mitte ei oleks tarbija loodud subjektiivne teadmine tootest.

Töötajad loovad oma kujutluspildi, mis ei pruugi sarnaneda juhi poolt soovitud imagoga. Näiteks on organisatsiooni poolt saadetud sõnum ja inimese isiklikud kogemused organisatsiooniga kokku puutudes erinevad. Samuti võivad inimese väärtushinnangud olla teistsugused kui need, mida organisatsioon oma soovitud imagoga kajastab. Nii võib juhtkonna ja avalikkuse poolt aktsepteeritud sponsorprogramm tekitada nördimust firma töötajates, kelle töötingimused on halvad ja palk väike.

Organisatsiooni eesmärk on täita oma missiooni ja selleks on vaja töötajate toetust. Töötajate toetus ei sõltu soovitud imagost, vaid sellest, missugune firma imago erinevates töötajategruppides ning milline on firma sisemine imago tervikuna.

On terve rida uuringuid, mis näitavad firma väärtuste ja eestvedamise või juhtimise efektiivsuse seost  (Padaki 2000). Firma väärtusi käsitletakse nii visiooni, missiooni kui eesmärkide (Connor & Becher 1979:79); Churchill et al 1990:48, Padaki 2000) seisukohalt. Samas väidab Murray (Murray 1997), et postmodernistlikus ühiskonnas ei saagi olla korporatiivseid ühiseid jagatud väärtusi. Charles Fombrun (Fombrun 1996: 30) aga väidab, et ei ole vaja seada endale eesmärgiks kõigi töötajate ühesuguste väärtuste loomist. Väärtuskonflikt tekib pigem töötajate madala kaasahaaratuse tõttu nii otsustamisprotsessi kui ka lihtsalt väärtuste sõnastamisprotsessi.  Kui eestvedaja suudab anda töötajatele osalustune, luuakse ühised väärtusraamid, mille läbi antakse ka firmale positiivne tähendus. (Fombrun 1996:14).

Imago kui subjektiivne tähendus on muutunud oluliseks  seoses teadmusühiskonnaga. Idee, et me elame  teadmusühiskonnas, on kaasaaegses sotsioloogias üldlevinud (Delanty, 1997b, 1998a, 1998b). Teadmusühiskond on oluliselt sügavam mõiste kui infoühiskond, teadmus kuulub  ühiskonna kognitiivse võime juurde  interpreteerida iseennast. Cornelius Castoriadis (Castoriadis 1987:21)  nimetab teadmust ühiskonna kognitiivseks võimeks interpreteerida iseennast, anda iseendale tähendus ja luua imagoid.

2. Imagomeeter

Imagomeeter on A.Pasti poolt organisatsiooni imago analüüsiks väljatöötatud mõõdik. Imago baromeetri väljatöötamine kestis viis aastat, selle käigus viidi läbi hulk pilootuuringuid. Imagobaromeetrit mõõdikuna tunnustab nii IPRA (Past 2001b), Reputation Institute (Past 2001 c, )  kui EUPRERA (Past 2002).

 

Semantilise diferentsiaali meetodiga töötamisel kasutati 17 skaalalist küsitluslehte, kus on polaarsed omadussõnad. Skaalad jaotuvad 7 vahemikku, kus otsapunktid 1 ja 7 iseloomustavad omadust kõige enam ja keskpunkt 4 vastab hinnangule “ ei see ega teine”. Võtmeküsimus on töötavate skaalade kasutamine. Ei ole võimalik kasutada inglise keelest tõlgitud skaalasid. Uuringus kasutatud imagomeeter on loodud eestikeelsena.

Imago on  inimese sisereaktsioon märgile. Sellisteks sisereaktsioonideks on  enamik assotsiatsioone, mis on märgi poolt esile kutsutud inimese teadvuses. Assotsiatsioonid, mis ühtede märkide poolt erinevates inimestes esile kutsutud, on erinevad konteksti ja inimese kogemuse võrra. Iga inimese puhul võib märgi pragmaatiline, eriti konnotatiivne tähendus  suuresti muutuda, sest temas on inimese suhtumine antud mõistesse selle poolt tekitatud assotsiatsiooni kaudu.  On vaja leida mõõt kõikvõimalike mõistete konnotatiivse tähenduse jaoks.

Imago tähendus muutub kindlaksmääratud, kõigile mõistetele ühese psühholoogilise järjepidevusega. On olemas psühholoogiline järjepidevus, millest kasvab mingisugune tunnus ja millega me seostame kõige erinevamaid mõisteid.  Psühholoogilist kontiiniumi, millega inimene hindab mõistete tähendust, võib endale ette kujutada skaalana, mille äärmised punktid on kindlaks määratud kahe tähenduselt vastupidise omadussõnaga. Sellist skaalat on hea jagada võrdseteks intervallideks. Skaala keskpunkt on indiferentsuse punkt. Mida tugevam on assotsiatiivne side hinnatava mõiste ja temale vastava omadussõnaga, seda lähemale paigutab indiviid mõiste ühele skaala otsale. Mõiste asukoht skaalal näitab mõiste tähenduse intensiivsust antud tunnuse järgi (Osgood 1957).

 

Valim

Kuna tegu on firma jaoks tundlike andmetega, nimetan antud ettekandes firma AS Kindel Kaitse.

Üldkogumi moodustasid kõik AS Kindel Kaitse  töötajad. Valim moodustus juhuvaliku teel 220st töötajast.  Valimisse kuulus iga teine töötaja.

Küsitlus viidi läbi 2004 aasta jaanuaris-veebruaris.

Andmetöötluseks kasutati SPSS andmetöötlusprogrammi.

Kasutatud küsitlusleht vt. lisa 1.

 

3. Kas firma sisemine imago on selgelt välja kujunenud?

Küsimusele vastamiseks analüüsiti imagomeetriga kogutud andmeid, leides skaalade keskmise.

Tabel 1. Firma sisemise imago olulised jooned

 

 

N

Mean

Std. Deviation

Aeglane- kiire

219

5,64

1,260

Oma - võõras

216

2,88

1,740

Hall - värviline

215

4,99

1,559

Suletud -avatud

217

4,77

1,785

Riiklik -era

212

6,23

1,196

Jõuetu -jõuline

213

5,79

1,295

Külm-soe

215

4,57

1,725

Apoliitiline-poliitiline

214

3,81

1,980

Peletav-ligitõmbav

215

4,96

1,459

Kasvav-kahanev

217

2,55

1,590

Üleolev-võrdne

210

4,21

1,786

Paigalseisev-arenev

215

5,67

1,423

Tõusev-langev

215

2,61

1,445

Üksluine-mitmekesine

216

5,19

1,730

Turvaline-ohtlik

218

2,92

1,773

Sõbralik-ebasõbralik

217

2,85

1,635

Räpane-puhas

218

5,73

1,399

 

Firma töötajatel on väga selgelt välja kujunenud teadmine, milline on tööandja. Firmat nähakse erafirmana (omaduse erinevus neutraalsest keskmisest 2,23 skaalapunkti), jõulisena (1,79), puhtana (1,73), arenevana (1,67), kiirena (1,64), kasvavana (1,45), tõusvana (1,39). Firmas ei pruugi olla ühtegi kooskonda, kes jagaks sellist keskmist imagot. Antud imagojooned on omased keskmisele imagole ega kirjelda firma subjektiivset tähendust erinevates gruppides. Millised imagod on antud firmas enamlevinud? Edasine analüüs toimus klasteranalüüsi (K-keskmiste) meetodil. Parima eristumisjõuga on kaheklastriline jaotus.

 

Tabel 2 Firma imago klastrid. Olulisus 1-3 tähistab imagomeetri vasakpoolse sõna asetust skaalal, 5-7 parempoolse sõna olulisust.

 

Klaster

 

1 (100 vastajat)

2 (86 vastajat)

Aeglane - kiire

6

5

Oma-võõras

2

4

Hall-värviline

6

4

Suletud-avatud

6

4

Riiklik-era

7

6

Jõuetu-jõuline

6

5

Külm-soe

6

3

Poliitiline/apoliitiline

4

4

Peletav-ligitõmbav

6

4

Kasvav-kahanev

2

3

Üleolev-võrdne

5

3

Paigalseisev-arenev

6

5

Turvaline-ohtlik

3

4

Sõbralik-ebasõbralik

2

4

Räpane-puhas

6

5

 

 

 

Mis eristab neid kahte imagoklastrit, millist subjektiivset teadmist organisatsiooni kohta esitab kumbki klaster?

 

Joonis 1. Firma imago jaguneb kahte klastrisse, mille olulised eristavad imago omadused on soe-külm, üleolev-võrdne ja avatud-suletud.

 

Ettekujutust firmast on suhteliselt sarnane mõlemas klastris, kuid teises klastris on imago enam hajuv ja eristuvateks joonteks on muude sarnaselt tajutud joonte kõrval firma tajumine külma, suletud ja üleolevana.

Firma sisemine imago on välja kujunenud ja eristub kahte suhteliselt sarnasesse klastrisse, kus oluliseks eristujaks  kujuneb firma  tajumine külma, suletud ja võõrana.

4. Klasterjaotuse seosed erinevate tunnustega

Hii-ruut meetodi analüüsil selgub, et seosed tunnuste ja imagoklastrite vahel on statistiliselt olulised nii tegevusala,  enamiku demograafiliste tunnuste kui tööga rahulolu motiivide osas. Olulised eristajad ei ole vanus ja firmas töötamise staaž.

Faktoranalüüs ( vt. lisatabel 1) eristas kolm imagofaktorit: emotsionaalse hinnangu, aktiivsuse ja jõu faktori. Kahe klastri puhul on suuremad erinevused emotsionaalse hinnangu faktoris, kus esimese klastri puhul iseloomustavad firma imagot omadused: avatud, soe ja võrdne ning teise klastri imagot suletud, külm ja üleolev.

 

Tabel:3 Vastajate demograafilised tunnused ja  nende seos  imagoklastritega

 

Jaotus variaabluse sees %

 

 

 

1 klaster

 2 klaster

haridus

kesk

54

46

 

keskeri

56

44

 

kõrgem

21

79

 

erialane k

100

0

rahvus

eestlane

59

41

 

muu

36

64

sugu

naine

70

30

 

mees

54

46

staaz

kuni 1 a

58

42

 

kuni 3 a

57

43

 

kuni 5 a

38

68

 

kauem

50

50

vanus

kuni 20

71

29

 

21-35

52

48

 

36-50

59

41

 

vanem

83

17

 

 

 

 

 

 

Kõrgem haridus seostub  enam teise klastriga, erialane kõrgharidus aga esimese klastriga,  eestlased jagavad enam firma imagot kui avatud, muulased näevad firmat enam suletuna, jagades 2 klastri imagot, naised näevad firmat positiivsemana, staaži puhul on 5 aastat kriitiline aeg, kus firmat nähakse enam negatiivsemana (Vt. lisatabel 2).

 

 

Tabel 4  Tegevusvaldkonna ja imagoklastrite seos

 

I

II

kool

100

0

parkimine

100

0

mehitatud

71

29

turvajuht

71

29

juhtimiskeskus

57

43

kaubandus

56

44

admin

47

53

tehnik

45

55

rahavedu

40

60

raudtee

25

75

patrull

18

82

 

Tegevusvaldkond seostub erinevate imagoklastritega. Eeldasin, et firma juhid jagavad firma kõige positiivsemat imagot, kuid nii see pole. Kõige positiivsemalt näevad firmat parkimiskorralduse ja koolide turvatöötajad, mehitatud valve ja  ka turvajuhid.  Erinevates tegevusvaldkondades on selgesti välja kujunenud  erinev subjektiivne teadmine firmast.

5. Otsese ülemuse roll tööga rahulolu tekkel

Küsimus kõlas: Märkige, palun, kuidas mõjutavad järgmised valdkonnad Teie tööga rahulolu? Vastajaile oli ette antud 3-palline skaala (positiivselt, ei mõjuta, negatiivselt).

 

Otsese ülemuse roll tööga rahulolu tekkel on seotud erinevate imagote tekkega.

 

 Joonis 2 Otsese ülemuse mõju tööga rahulolule seostub ka erinevate imagote tekkega.

 

Tabel 5

Tööga rahulolu motiivide seos imagoklastritega

 

 

1klaster %

2 klaster %

tunnustus

positiivselt

60

40

 

ei mõju

28

72

 

negatiivselt

50

50

ülemus

positiivselt

65

35

 

ei mõju

23

77

 

negatiivselt

0

100

preemiad

positiivselt

56

44

 

ei mõju

52

48

 

negatiivselt

20

80

töökeskk

positiivselt

64

36

 

ei mõju

44

56

 

negatiivselt

54

46

tööülesanne

positiivselt

64

36

 

ei mõju

31

69

 

negatiivselt

23

77

töövahendid

positiivselt

63

37

 

ei mõju

36

64

 

negatiivselt

40

60

töötasu

positiivselt

65

35

 

ei mõju

66

34

 

negatiivselt

36

64

kultuur

positiivselt

77

23

 

ei mõju

36

64

 

negatiivselt

3

97

 

Tööga rahulolu positiivselt mõjutavad tegurid erinevad kahe imagoklastri puhul kõige rohkem otsese ülemuse ja firma sisemise kultuuri  hindamisel positiivse tegurina, kõige vähem erinevad oma olulisuse poolest kahe klastri puhul töötasu, tunnustuse ja preemiate seotus klastrikuuluvusega. Need inimesed, kes jagavad firma imagot kui avatud, võrdset ja sooja, peavad oluliselt rohkem tööga rahulolu mõjutavaks ka otsest ülemust ja firma sisekultuuri.

 

Tabel 6

Tööga rahulolu positiivsete mõjurite tähtsus erinevate imagoklastrite lõikes

Mõjub positiivselt: %

 

I klaster

 

II klaster

 

ülemus

90

 

preemiad

72

tunnustus

87

 

tunnustus

68

tööülesanded

84

 

ülemus

55

preemiad

81

 

tööülesanded

55

kultuur

81

 

töövahendid

52

töövahendid

76

 

töökeskkond

47

töökeskkond

72

 

töötasu

30

töötasu

50

 

kultuur

29

 

Negatiivselt mõjub tööga rahulolule esimese klastri puhul vaid töötasu, teise klastri puhul on negatiivse mõjuga töötasu ja  firma sisekultuur.

 

Valmisolek firmas töötada ja otsese ülemuse mõju tööga rahulolule on on omavahel statistiliselt oluliselt seotud (hii-ruut 0,00).

 

Joonis 3: Need, kes  valiksid taas oma tööandja, hindavad kõrgelt ka otsese ülemuse mõju  tööga rahulolule.

Veelgi olulisem on otsese ülemuse mõju ja valmisolek soovitada firmat sõbrale seos.

 

Joonis 4: Valmisolek soovitada firmat oma sõbrale ja otsese ülemuse  mõju tööga rahulolule

Kokkuvõte

Firma sisemine imago on tema töötajate subjektiivne teadmine oma firmast, kujutluspilt, mis erineb erineval positsioonil olevate töötajate seas. Firma imago on selgelt välja kujunenud ja paljudimensiooniline. Firma imago iseloomulikud jooned koonduvad kolme faktorisse: emotsionaalse hinnangu, aktiivsuse ja jõu faktorisse. Firma imagod erinevates gruppides kirjelduvad kahe imagoklastriga, mis ei erine iseloomulike joonte poolest aktiivsuse ja jõu faktoris, erinevad aga emostionaalse hinnangu faktoris. Esimese klastri imagot iseloomustab aktiivse ja jõulise kõrval ka avatus ja võrdne olek ning soojus. Teise klastri imagot iseloomustab aktiivsuse ja jõulise kõrval suletus, ülbus ja külmus.

Oluline seos valitseb erinevate imagote ja töötajate tegevusvaldkonna vahel, samuti erinevate imagote ja töötajate rahvuse ja soo vahel.

Avatud ja võrdne on firma nende inimeste tajus, kes hindavad otsest ülemust tööga rahulolu mõjurina positiivselt. Need inimesed hindavad positiivselt ka firma kultuuri, nad tuleksid tööd otsides sagedamini oma firmasse tagasi ja soovitaksid firmat ka oma sõpradele.

Need, kes tajuvad firmat enam suletuna, üleolevana ja külmana, hindavad vähem otsest ülemust tööga rahulolu mõjutajana, nad tuleksid ka tööd otsides firmasse harvem tagasi ega soovitaks nii palju firmat oma sõbrale. Tugevas seoses on otsese ülemuse mõju ja firma sisekultuuri mõju emotsionaalselt  hinnangult negatiivsema imago tekkele.

 

Kirjandus:

Anderson, J.R. (1985). Cognitive Psychology and its Implications, 2nd edition. San Fransisco: W.H. Freeman

Anderson, P.A. (1983). Decision making  by objection and the Cuban missile crisis. Administrative Science Quaterly 28, 201-222

Beach, L.R. (1990). Image theory: Desicion making in personal and organizational contexts. New York:Wiley

Boulding, K.E. (1956). The Image : Knowledge in Life and Society. Ann Arbor: University of Michigan

Castoriadis, C.(1997). The Imaginary Institution of Society. Oxford: Polity Press

Churchill Jr, G.A. and Ford N.M. and Walker Jr. O.C. (1990), ‘Sales Force Management. Planning, Implementation and Control’, Richard D. Irwin, Inc, Boston, USA. 

Connor, P. E. and Becher, B.W. (1979),’Values  And The Organization: suggestions for Research in Rokeach, M (Ed), ‘Understanding Human Values’, The Free Press, New York.

Czerniawska, F. (1997).Corporate Speak: The use of language in business. London: Macmillan Press Ltd

Daft, R.L. (1986). Organization theory and design.  St. Paul: MN:West  

Delanty, G. (1998) 'Social Theory and European Transformation: Is there a European Society?'  Sociological Research Online, vol. 3, no. 1, http://www.socresonline.org.uk/socresonline/3/1/1.html.

Durkheim, E.  (1960) ‘The Division of Labour in Society’, Free Press, Glencoe, Ill [1893].

Gleitman, H. (1987). Basic Psychology, 2nd ed. New York: W.W. Norton

Grunig James, E. (1993) Image and Substance: From Symbolic to Behavioral      Relationships. Public Relations Review, 19 (2):121-139. JAI Press Inc.

Fombrun, Charles, J. (1996). Reputation: Realizing Value from the Corporate Image. Harvard Business School Press

Morgan, G., Frost, P. L. , Pondy, L.R. (1983) Organizationalu symbolism. In L.R. Pondy, P. J.Frost, G. Morgan, T.C. Dangridge (eds). Organizational symbolism, pp 3-35. Greenwitc, CT: JAI Press

Murray, D. (1997) ‘Ethics in Organizations’, Kogan Page, London

Osgood Charles E.; Suci George J.; Tannenbaum, Percy H. (1975, orig. 1957).University of Illinois

Padaki,V.(2000) ‘Coming to Grips with Organisational Values.  Develepment in Practice, 08

Past, A. (2001 a) ‘Using SD Method in Contemporary Estonian Language to Measure the Image’, ettekanne konverentsil On Spanning the Boundaries of Communication., Jyväskylä, FIN

Past,A. (2001b) ‘New Research in Public Relations’, ettekanne   IPRA Berliini konverentsil
Past, A. (2001c) ‘Public relations and Ethics in Workplace’, ettekanne konverentsil International Conference on  Global knowledge in local language ,  4th Annual Research Academy Conference of PRSA in Miami, Florida
Past, A. (2001 d) ‘Public Relations Theory and Customer Expectations’, Paper presented at  EUPRERA 1st International Conference, Varsav

Past, A. (2002 a) ‘ Communicating Social Responsibility. Reputation Management and Social Responsibility, the Role of Integrated Communication Strategy ’ ettekanne konverentsil   6th International Conference on Corporate Reputation, Boston
Past, A. (2002 b) ‘A Model of Image Formation’, posterettekanne konverentsil  EUPRERA 2nd  Annual Congress on  The Status of Public Relations Knowledge in Europe and around the World, Bled


Lisa 1

Küsimustik

Palun märkige, kumb igast sõnapaarist ja mil määral kirjeldab teie tundeid AS-i Kindel Kaitse suhtes?  Skaalade otspunktid tähistavad väga oluliselt, keskmine lahter märgib, et kumbki sõna ei ole oluline. Märkige oma arvamus ristiga sobivasse lahtrisse, kolm vasakpoolset tulpa näitavad vasakpoolse, kolm parempoolset parempoolse omaduse kehtivust erineva intensiivsusega.

kiire

 

 

 

 

 

 

 

aeglane

võõras

 

 

 

 

 

 

 

oma

värviline

 

 

 

 

 

 

 

hall

avatud

 

 

 

 

 

 

 

suletud

era

 

 

 

 

 

 

 

riiklik

jõuline

 

 

 

 

 

 

 

jõuetu

soe

 

 

 

 

 

 

 

külm

poliitiline

 

 

 

 

 

 

 

apoliitiline

ligitõmbav

 

 

 

 

 

 

 

peletav

kahanev

 

 

 

 

 

 

 

kasvav

võrdne

 

 

 

 

 

 

 

üleolev

arenev

 

 

 

 

 

 

 

paigalseisev

langev

 

 

 

 

 

 

 

tõusev

mitmekesine

 

 

 

 

 

 

 

üksluine

ohtlik

 

 

 

 

 

 

 

turvaline

ebasõbralik

 

 

 

 

 

 

 

sõbralik

puhas

 

 

 

 

 

 

 

räpane

 

Palun märkige kuidas alljärgnevad tegurid mõjutavad Teie tööga rahulolu?

 

 

negatiivselt

ei seda ega teist

positiivselt

Juhtkond

 

 

 

Tunnustus

 

 

 

Otsene ülemus

 

 

 

Preemiad ja erisoodustused

 

 

 

Füüsiline töökeskkond

 

 

 

Tööülesanded

 

 

 

Kasutada olevad vahendid

 

 

 

Firma sisekultuur

 

 

 

Töötasu

 

 

 

Teie vanus (märkige ristiga): kuni 20 □ / 21-35 □/  36-50 □ / vanem □

Tööstaaž ettevõttes:  Kuni 1 a □ / kuni 3 a□ / kuni 5 a / rohkem □

Teie sugu: N □/ M □

Teie töökoht: □            □              □            □            □                      □

Teie rahvus: eestlane □, muu □

Teie haridus: kesk □, keskeri□, kõrgem □, erialane kõrgem □

Ka soovitaksite sõbral siia tööle tulla? jah □/ei □

Kui ise otsiksite tööd, kas täna tuleksite veel siia tööle? jah □/ei □

Aitäh! Teie arvamus on oluline.  Küsimustik on anonüümne, meid huvitab kollektiivi arvamus. Uuringu tulemusi arvestatakse töötajasõbralikuma õhkkonna loomisel.

Mida tahaksite veel lisada:

Lisatabelid

                                       Rotated Factor Matrix(a)

 

 

 

Factor

1

2

3

Soe/kylm

,763

,193

,215

Ebasöbralik/söbralik

-,636

-,401

-,086

Vördne/yleolev

,627

,028

,123

Avatud/suletud

,622

,119

,352

Puhas/räpane

,585

,308

,085

Ligitömbav/peletav

,536

,310

,249

Mitmekesine/yksluine

,468

,219

,395

Kahanev/kasvav

-,116

-,737

-,273

Langev/töusev

-,252

-,727

-,314

Arenev/paigalseisev

,315

,624

,330

Era/riiklik

,022

,429

,043

Ohtlik/turvaline

-,186

-,419

-,030

Vööras/oma

-,294

-,393

-,199

Poliitiline/apoliitiline

-,085

-,205

,139

Värviline/hall

,439

,137

,720

Jöuline/jöuetu

,348

,307

,476

Kiire/aeglane

,412

,416

,440

Extraction Method: Principal Axis Factoring.  Rotation Method: Varimax with Kaiser Normalization.

a  Rotation converged in 9 iterations.

 

               

Lisatabel 2

Imagoklastrid

 

Klastri kirjeldus

 

 

 

 

I klaster

II klaster

 

 

%

%

haridus

kesk

46

45

 

keskeri

46

41

 

kõrgem

3

13

 

eraalane k

4

0

 

 

100

100

rahvus

eestlane

88

75

 

muu

12

25

 

 

100

100

sugu

naine

27

13

 

mees

73

87

 

 

100

100

staaz

kuni 1 a

22

19

 

kuni 3 a

46

41

 

kuni 5 a

5

10

 

kauem

27

31

vanus

kuni 20

5

3

 

21-35

62

72

 

36-50

27

24

 

vanem

5

1

valdkond

kool

100

0

 

parkimine

100

0

 

mehitatud

71

29

 

turvajuht

71

29

 

juhtimiskeskus

57

43

 

kaubandus

56

44

 

admin

47

53

 

tehnik

45

55

 

rahavedu

40

60

 

raudtee

25

75

 

patrull

18

82

 

 

100

100

tunnustus

positiivselt

87

68

 

ei mõju

9

27

 

negatiivselt

4

5

 

 

100

100

ülemus

positiivselt

90

55

 

ei mõju

10

38

 

negatiivselt

0

7

 

 

100

100

preemiad

positiivselt

81

72

 

ei mõju

17

19

 

negatiivselt

2

9

 

 

100

100

töökeskk

positiivselt

72

47

 

ei mõju

27

41

 

negatiivselt

1

13

 

 

100

100

tööülesanne

positiivselt

84

55

 

ei mõju

13

34

 

negatiivselt

3

12

 

 

100

100

töövahendid

positiivselt

76

52

 

ei mõju

16

34

 

negatiivselt

8

14

 

 

100

100

töötasu

positiivselt

50

30

 

ei mõju

21

13

 

negatiivselt

29

57

 

 

100

100

kultuur

positiivselt

81

29

 

ei mõju

18

38

 

negatiivselt

1

28

 

 

100

100