|
Käesolevaks ajaks läbiviidud uuringud Eestimaa vene kogukonna seas on toimunud põhiliselt ühe vanusekohordi – vene noorte hoiakute uurimise tasandil ning need viitavad toimunud sügavatele muutustele muulaste identiteedis. Uurimuse tähelepanu objektist on aga seni välja jäänud mitte-eestlaste uuringud pereuuringute tasandil, mis võiksid näidata toimunud muutuste tegelikku sisu.
Uurimuse aluseks on valitud sotsiokultuuriline lähenemine, mis lubab seostada kasvatust kolme põlvkonna peredes ühiskonnas toimunud sotsiokultuuriliste muudatustega. Põlvkondlik uurimus annab võimaluse vaadelda perekasvatust kolme tervikliku süsteemina, määratledes sealjuures ära teatavaid sotsiokultuurilisi seaduspärasusi ja üldsuundi. Lähtuvalt uurimisaine eripärast ja sotsiokultuurilise uuringu interdistsiplinaarse olemuse põhimõtetest, on käesolevas töös tähtsad kasvatusteaduslikud traditsioonid, etnograafiline lähenemine ja semiootiline vaatenurk (kasvukeskkond kui jagatud tähenduste ruum).
Eesmärgiks oli võrdlevalt analüüsida Eesti vene perede kasvatust kolmes põlvkonnas (Järva 2004). Ettekande aluseks võetav uurimus piirdub muudatuste väljatoomisega noorema põlvkonna kasvatuses, mis on esitatud keskmise ja noorema põlvkonna võrdluses.
Käesoleva uurimuse tulemused põhinevad kvalitatiivsete ja kvantitatiivsete uurimismeetodite kombineeritud disainil. Kvantitatiivne uurimus põhineb anketeerimisel, kus aluseks on võetud 334 ankeeti. Kvalitatiivse uurimuse aluseks on 113 esseed ja 31 lasteaiaõpetaja kirjalikku küsitlust. Kvantitatiivse andmestiku kogumine toimus 2002. aasta detsembris ja 2003. aasta jaanuaris. Kirjalik küsitlus oli läbi viidud jaanuaris 2001. Esseed valmisid ajavahemikus 2000-2003. a.
Empiirilisest uurimusest selgus, et kõige suurem transformatsioon toimus nooremas põlvkonnas, kus vene kogukond pidi järsult muutma oma elustiili, hoiakuid ja väärtusi, ning oskama õpetada seda ka oma lastele. Olulisemat osa deformatsiooni kujunemisel mängisid kõige erinevamad faktorid: läänestumine, massikultuur ja etnilised kultuurimõjutused, mis mõjutasid filosoofilisi, maailmavaatelisi, vaimseid ning kultuurilisi inimarengu aspekte, ja mis paljuski näitasid eelmiste põlvkondade kultuuripagasi eemaletõukamist.
Nooremas põlvkonnas iseloomustavad nüüdisaja vene peret muutused, mis on tervikuna iseloomulikud üldeuroopalikule perele: pere nukleariseerumine, sündivuse vähenemine, abikaasade autonoomia pere ja sugulaste suhtes ning vabaabielude arvu kasv. Sotsiaalsed normid, väärtused ja suhted muutuvad keerulisemateks ning universaalsemateks, kui nad seda varem olid. Püüe edukalt kohandada oma lapsi muutunud tingimuste ja uue situatsiooniga tingib perekasvatuse adaptiivse funktsiooni suurenemist ning uute käitumisstandardite kujundamist, kus tähtsaks faktoriks muutub konkurentsivõime. Selletõttu muutub suhtumine haridusse, mis juba alates lasteaiast hakkab mängima olulist osa. Perekasvatuses võib ühelt poolt täheldada lapsekeskset hoiakut, teisalt aga materiaalsete mõjutuste ja individualistlike väärtuste rohkust (tabel 1).
Vastandina vähemuutuvale, stabiilsele keskkonnale keskmises põlvkonnas, vajab nüüdisaegne, mobiilne keskkond haridust ja kasvatust, mis on võimelised ennast ümberprogrammeerima vastavalt keskkonna väljakutsetele. See tähtsustab uute hoiakute – loovuse, ettevõtlikkuse ning mobiilsuse kasvatamist, mille arendamine toimub algselt juba kodus ärimängude kaudu.
Lapse peaaegu piiramatu vabadus käitumises, riietuses ja oma arvamuste avaldamisel on asendanud sõnakuulelikkusel põhinenud piiride pedagoogika. Nooremas põlvkonnas taandab oma positsioone lapsevanema autoriteet, mis nüüd muutub lapse silmis küsitavaks nii oma sisult kui ka vormilt, autoriteedi sisus hakkab mängima suurt rolli vanema ühiskondlik positsioon.
Teiselt poolt asendavad lapsevanema autoritaarsust lapse ja vanema pariteetsed suhted. Perekultuuri tähistab demokraatlikkus vanemate ja laste vahel. Vene pere aktsepteeris paljuski üldeuroopalikule perele omaseid standardeid. Läänelikuks võib pidada ka tendentsi naise emantsipeerumisel, mida soodustab tema kõrge haridustase, viimases põlvkonnas ületab naiste haridustase meeste haridustaseme.
Vastandina keskmise põlvkonna edupsühholoogiale, mille järgi edu sõltub tehtavast tööst, on nooremas põlvkonnas ausse tõusnud õnnestumise psühholoogia, mille järgi edu oleneb mitte niivõrd rakendatud jõupingutustest kuivõrd õnnelikust juhusest. Vajaduste minimeerimise vahetab välja hoiak hedonistlikule tarbimisnaudingule, kus kaubal on mitte niivõrd tarbimisväärtus kuivõrd tarbija staatust märkiv tähendus. Materialistlike faktorite tähtsust kajastavad ka laste mängud ja tuleviku ettekujutlused, kus töö esineb võimu ja materiaalse heaolu sümbolina. Materialistlikud faktorid tähtsustuvad nii karistus- ja edutamismeetodites ning esinevad ka lapsevanema hoolivuse näitajatena. Teatavat materialiseerumist näitavad ka peretraditsioonid, kui keskmises põlvkonnas mängisid suurt osa piknikud ja looduses jalutamine, siis nüüd võib uute peretraditsioonide hulka arvata ka terve perega McDonalds´i ja restoranide külastamise. Materialistlike faktorite levikut soodustab nooremas põlvkonnas mitu põhjust – just see põlvkond peab lahendama ellujäämise utilitaarseid probleeme ning oma niši leidmise ülesandeid. Teisalt kaob moraalne ja patriootlik substraat kasvatuses ning purunevad eelmiste aegade kasvatuslikud metanarratiivid, mille järgi laps pidi üles kasvama oma suure kodumaa vääriliseks kodanikuks, seega kaob patriotismi sakraalne ja ka kõlbeline moment, mis olid põlvkonniti toitnud vene kasvatust.
Väheneb emotsionaalne suhtlus lapsega, asendudes ratsionaalse lähenemisega tema arendamisel. Kui keskmises põlvkonnas oli kasvatuse tähenduseks vaimse ja tugeva isiksuse kasvatamine, siis nüüd valitseb kasvatuses utilitaarne ja ratsionaalne lähenemine – substantsiaalsest nähtusest muutub kasvatus funktsionaalseks nähtuseks. Hariduse tähendus muutub – kui eelmises põlvkonnas oli see terminaalseks väärtuseks ja tähtsaks vaimseks pagasiks, siis nüüd muutub haridus kitsalt instrumentaalseks väärtuseks, kus hariduse omandamine on investeeringuks lapse sotsiaalse kaitstuse saavutamisel tulevikus. Perekultuuri narratiivse kultuurina (peremütoloogia, peresisene suhtlemine, muinasjutud, laulud, raamatud, suurpere sündroom) vahetab välja perekultuur vähese suhtlemismääraga nii peresisese kommunikatsiooni kui ka pereväliste kontaktide tasandil, seega väheneb peres emotsionaalne moment. Leidis kinnitust ka hüpotees – vaimsel ühtsusel põhinevaid suhteid on välja vahetamas funktsionaalsetel põhimõtetel organiseeritud suhted. Samas tähtsustub pere psühholoogilise ja emotsionaalse rahulolu faktorina.
Võrreldes eelmiste põlvkondadega hakkavad nooremas põlvkonnas suurt tähtsust etendama pere ja lasteaed. Kasvatus nooremas põlvkonnas näitab professionaliseerumise tendentse, lasteaial lasub uus funktsioon hariduse pro koolituse pakkujana. Oma tähendust muudab laste subkultuur. Kui eelmistes generatsioonides oli see põlvkonnast põlvkonda päritav ja laste enda poolt loodud maailmapilt, siis nüüd on laste subkultuur loodud täiskasvanute poolt ning kujutab endast kommertskultuuri osa.
Noorema põlvkonna vanematele on tähtis vaba aeg. Vastandina häbikultuuri väliskontrollile, kus kultuuri aluseks on tunnustuse saamine teistelt inimestelt, on noortel vene vanematel domineerimas enesest lugupidamine teistelt inimestelt saadava lugupidamise üle. Ustav sõprus on kõrgemalt hinnatud kui majanduslik heaolu ja sõltumatus. Sugukondlikud sidemed on esindatud samal määral nagu suhted vajalike inimestega, tähtsuse skaalal paiknevad kõrvuti rahvuslik julgeolek ja iseenda eelistamine. Püüdes antud väärtusi diferentseerida modernistlikeks ja postmodernistlikeks, kujuneb välja huvitav pilt, kus pole võimalik üheselt määratleda kummagi väärtuse prevaleerimist, kuid siiski võib täheldada kaldumist modernistlike väärtuste suunas.
Nagu uuringust selgub, arvavad respondendid, et peretraditsioonid eriti ei muutu, see-eest aga on väga muutunud laste kasvatamise traditsioonid ja suhtumine ümbritsevasse. Enamik respondentidest (89%) peab väga oluliseks, et laps tunneks oma esivanemate kodumaa kultuuri, samas väidab 95% respondentidest, et nad püüdlevad ka selle poole, et nende laps tunneks eesti kultuuri ja valdaks eesti keelt. Ükski respondent ei soovi oma vene perekonnanime eestistamist, vaatamata ühe respondendi arvamusele, et see on kasulik. 2/3 respondentidest peab oma kodumaaks Eestit, üle veerandi nii Eestit kui ka Venemaad, kodumaana oli välja toodud Ukraina (3%) ja ka NSVL (2%). Pooled pered üritavad oma last kasvatada Eesti patrioodiks, igas kümnendas peres kasvatatakse last Venemaa patrioodiks. Igas kolmandas peres nähakse oma last tulevikus nii Euroopa kui ka maailma kodanikuna.
Kõigest 5% lapsevanematest näeb oma laste tulevikku Venemaaga seotuna, tervelt kolmandik lapsevanematest näeb oma lapsi tulevikus kas mõnes Lääne-Euroopa või Skandinaavia riigis või koguni USAs. Vaid veerand respondentidest väidab, et nad tunnevad oma täielikku integreeritust Eestimaa eluga. 2/3 respondentidest arvab, et nende lapsed peavad neist erinema, siiski väidab iga teine respondent, et nende lapsed peavad otsima uusi käitumismudeleid, kuid mitte unustama ka oma esivanemate tavasid.
Järgnevalt peatume uurimistulemustel, mis üldistavad respondentide poolt märgitud väärtusi. Võrdleme keskmise ja noorema põlvkonna väärtusi tabelis (tabel 2).
Ülaltoodud uurimisandmetest selgub, et kõrgeimateks väärtusteks nii keskmises kui ka nooremas põlvkonnas on lapsed ja pere. Kõrgelt on väärtustatud tervis ja ustav sõprus.
Võib oletada, et keskmise põlvkonna pere välissuhted olid intensiivsed, kuna olulise positsiooni omandasid sugukondlikud sidemed. Respondendid austasid end ise ning ootasid seda ka teistelt – lugupidamine teistelt inimestelt ja eneseaustus olid esindatud pingeskaalal kõrvuti. Vaba aja sisustamine ja töö domineerisid materiaalse heaolu tähtsuse üle. Piisavalt kõrgel positsioonil oli ökoloogia, selle eest rahvuslikule julgeolekule ei omistatud olulist tähelepanu. Kõige madalamalt olid väärtustatud suhted vajalike inimestega, religioon, ere elu ja iseenda eelistamine.
Noorema põlvkonna vanematele on tähtis vaba aeg. Vastandina häbikultuuri väliskontrollile, kus kultuuri aluseks on tunnustuse saamine teistelt inimestelt, on noortel vene vanematel domineerimas enesest lugupidamine teistelt inimestelt saadava lugupidamise üle. Ustav sõprus on kõrgemalt hinnatud kui majanduslik heaolu ja sõltumatus. Sugukondlikud sidemed on esindatud samal määral nagu suhted vajalike inimestega, tabelis paiknevad kõrvuti rahvuslik julgeolek ja iseenda eelistamine. Püüdes antud väärtusi diferentseerida modernistlikeks ja postmodernistlikeks, kujuneb välja huvitav pilt, kus pole võimalik üheselt määratleda kummagi väärtuse prevaleerimist, kuid siiski võib täheldada kaldumist modernistlike väärtuste suunas.
Püüame kõrvutada uurimisandmeid analoogsete uurimisandmetega Venemaal ja Eestis (tühi lahter kinnitab, et võrdlusandmed puuduvad) (tabel 3).
Võrreldes Venemaa uurimisandmeid Eesti taasiseseisvumisaegsete andmetega ja viis aastat hiljem, ilmneb palju sarnasust laste ja tervisega seonduvate faktorite osas. Peaaegu täielikult kattuvad eestlaste ja venelaste hoiakud vabaduse ja sõltumatuse väärtustamisel. Rohkem kui venelased Venemaal ja eestlased 1996. aastal hindavad Eestimaa venelased töötamise võimalust, mille põhjusena võiks oletada nende seas levinud suuremat töötuseastet kui Venemaal või Eestimaal eesti elanikkonnaga võrrelduna. Ustav sõprus on hinnatud mõnevõrra madalamalt kui Venemaal, mis võib osutada traditsiooniliste seltskondlike sidemete nõrgenemisele Eestimaa venelaste seas.
Silmatorkavalt suur on Eestimaa venelaste ja Venemaa venelaste vahe suhtumises religiooni, milles Eestimaa venelased lähenevad oma hinnangutes rohkem Eestimaa eestlastele kui Venemaa venelastele. Religioonisotsioloogide hinnanguil võib nüüdisaja Eestit pidada üheks kõige sekulariseeritumaks riigiks kogu maailmas (viidanud Paul 2003: 54). Siiski võib üldtendents Eesti vene kogukonna puhul muutuda, kuna üle poole anketeeritud lapsevanematest peab lapse vaimsuse kasvatamisel vajalikuks viia ta kokkupuutesse ka vene õigeusuga ning vaid kümnendik arvab, et laps ei vaja seda.
Avisto, M., Heinla, E. 2001. Eesti elanikkonna väärtushinnangud 1993. ja 1998. aastal. – E. Heinla (toim). Kultuur, elukvaliteet ja väärtushinnangud. Tallinn: TPÜ kirjastus, 90–109.
Järva, I. 2004. Põlvkondlikud muutused Eestimaa vene perekondade kasvatuses: sotsiokultuuriline käsitus. Tallinn: Pedagoogikaülikool.
Kitvel, T. 2001. Kasvatusväärtustest 20. sajandil. – E. Heinla (toim). Kultuur, elukvaliteet ja väärtushinnangud. Tallinn: TPÜ kirjastus, 16–49.
Paul, T. 2003. Kirik keset küla. Tartu: Ilmamaa.
Караханова Т. М. 2003. Ценностные ориентации работающих женщин и использование времени. – Социологические исследования, 3, 74–81.
Tabel 1. Põlvkondlikke muutusi nooremas põlvkonnas.
Keskmine põlvkond |
Noorem põlvkond |
Humanistlikud väärtused kui maailmavaatelised ideaalid |
Kõrgemate humanistlike väärtuste transformeerumine abstraktseteks ideaalideks |
Sotsiotsentrism |
Antropotsentrism |
Solidaarsus, altruism, ohvrimeelsus kui kõrgeimad väärtused |
Isiksuse autonoomia kui väärtus |
Traditsioonilisus, stabiilsus |
Suutlikkus muutlikkuseks, mobiilsus |
Vajaduste minimeerimine |
Hedonism |
Passiivsus/edupsühholoogia |
Õnnestumise psühholoogia |
Lapsevanema autoriteet pro autoritaarsus
|
Lapsevanema autoriteet lapse silmis on küsitav nii oma sisu kui ka vormi poolest. Lapse ja vanema pariteetsed suhted. |
Lapse vabaduse piiramine, sõnakuulelikkus |
(Piiramatu) vabadus käitumises, riietuses, arvamustes |
Moraalne ja patriootlik substraat kasvatuses |
Materiaalsete mõjutuste rohkus perekasvatuses lapsevanema hoolivuse näitajana, tema poolt teostatavates karistusmeetodites ja edutamistes |
Emotsionaalne |
Ratsionaalne |
Mittepragmaatiline lähenemine |
Utilitaarne lähenemine |
Haridus kui terminaalne väärtus |
Haridus kui instrumentaalne väärtus |
Ülekaalus on endogeensed faktorid |
Ülekaalus on eksogeensed faktorid |
Tulevase elukutse kajastumine laste mängudes |
Töö kajastumine laste mängudes ja tuleviku ettekujutlustes võimu ja materiaalse heaolu sümbolina |
Kasvatuse funktsioon lasub perel. Lasteaed kui koht, kus lapsevanem käib lasteaiapidudel ja muust ei huvitu |
Kasvatuse professionaalsus. Lasteaia uus funktsioon hariduse pro koolituse pakkujana. Lapsevanem huvitub tegelustest ja käib vähem lasteaiapidudel |
Perekultuur kui narratiivne kultuur (pere mütoloogia, peresisene suhtlemine, muinasjutud, laulud, raamatud, suurpere sündroom) |
Suhtlemise vähenemine nii peresiseses kommunikatsioonis kui ka pereväliste kontaktide tasemel. Samas pere tähtsuse suurenemine psühholoogilise ja emotsionaalse rahulolu faktorina. |
Laste subkultuur kui põlvkonnast põlvkonda päritav ja laste enda poolt loodud maailmapilt |
Laste kultuur, mis on loodud täiskasvanute poolt |
Piknikud ja looduses jalutamine kui peretraditsioonid |
Uute peretraditsioonide tekkimine: terve perega McDonalds´i külastamine. Laste sünnipäevad McDonalds´is |
Tabel 2. Väärtused keskmise ja noorema põlvkonna võrdluses (väärtused on järjestatud skaala alusel: 4 – õige, 3 – enamasti õige, 2 – vähemal määral õige, 1 – üldse mitte õige)
Väärtused |
Tähtsusjärjestus keskmises põlvkonnas |
Tähtsusjärjestus nooremas põlvkonnas |
Lapsed, lapselapsed |
1 |
1 |
Pere turvalisus |
2 |
2 |
Tervis |
3 |
3 |
Ustav sõprus |
4 |
4 |
Lugupidamine teistelt inimestelt |
5 |
9 |
Eneseaustus |
6 |
6 |
Sugukondlikud sidemed |
7 |
12 |
Vaba aeg |
8 |
5 |
Töö |
9 |
8 |
Majanduslik heaolu |
10 |
7 |
Ökoloogia |
11 |
15 |
Vabadus ja sõltumatus |
12 |
10 |
Võrdõiguslikkus |
13 |
11 |
Rahvuslik julgeolek |
14 |
16 |
Suhted vajalike inimestega |
15 |
13 |
Ere elu |
16 |
14 |
Religioon |
17 |
18 |
Iseenda eelistamine |
18 |
17 |
Tabel 3. Noorema põlvkonna väärtused võrdluses teiste uuringutega.
|
Käesolev uuring |
Venemaa naised 1998* |
Eesti elanikkond 1991** |
Eesti elanikkond 1996 *** |
Lapsed, lapselapsed |
1 |
1 |
|
1 |
Pere turvalisus |
2 |
|
|
|
Tervis |
3 |
3 |
|
3 |
Ustav sõprus |
4 |
|
5 |
7 |
Vaba aeg |
5 |
|
|
|
Eneseseaustus |
6 |
|
12 |
|
Majanduslik heaolu |
7 |
6 |
15 |
6 |
Töö |
8 |
9 |
|
8 |
Lugupidamine teistelt inimestelt |
9 |
|
18 |
|
Vabadus ja sõltumatus |
10 |
7 |
4 |
9 |
Võrdõiguslikkus |
11 |
|
|
|
Sugukondlikud sidemed |
12 |
|
|
|
Suhted vajalike inimestega |
13 |
|
|
|
Ere elu |
14 |
|
|
14 |
Ökoloogia |
15 |
|
|
|
Rahvuslik julgeolek |
16 |
|
2 |
|
Enda eelistamine |
17 |
|
|
|
Religioon |
18 |
8 |
17 |
10 |
Allikad: * Караханова 2003: 76.
** Pajumaa 1991, viidanud Kitvel 2001: 34.
*** Eesti 98, viidanud Arvisto, Heinla 2001: 96.